February 20, 2011

"SPESIS LEBAH DI BLOG LEBAH"

assalamualaikum semua, selamat hari ahad.
korang bace tajuk post ni pon dah tawu kalau atoo join segmen blog iR.

segmen, spesis lebah di blog lebah..


atoo pilih lebah jenis apis dorsata.

sebab lebah jenis ni aje yang femes kat telinga atoo. bapa atoo selalu gak la cari madu jenis lebah ni. katenye berkhasiat. meh atoo cecite cikit pasal lebah jenis apis dorsata.

lebah ni lebah madu jenis A. lebah apis dorsata ni hidup di hutan lebat sebagai lebah madu liar dan pernah berhasil diternakkan. sarangnya terlatak dalam hutan. name femes lebah ni, lebah sialang atau tualang, lebah hutan, tawon gung atau tawon odeng. kalau kat indon, diorang penggil lebah jenis ni, lebah raksasa.

Jenis ini banyak terdapat di hutan-hutan tropika Malaysia & Indonesia, pengambilan madu biasanya dengan cara berburu kerana sukar diternak, lebah jenis ni jugak merupakan lebah yang produktif sebab boleh hasilkan madu dengan banyak. satu koloni sarang boleh menghasilkan madu 20-60kg/tahun. dan madunya lebih kuat daripada madu lebah biasa. senang citer, lebih berkesan kalau nak buat ubat.

khasiatnya mdu lebah tualang;
Madu tualang berpotensi ubati penyakit kanser - Madu lebah tualang yang banyak terdapat di kawasan hutan simpan negara ini berpotensi menjadi suplemen dalam terapi kanser terutama kanser payudara, kata Ketua Jabatan Patologi Kimia, Pusat Pengajian Sains Perubatan Universiti Sains Malaysia (USM) Kubang Kerian, Prof. Madya Dr. Nik Soriani Yaacob. 

katanya, kajian awal mendapati madu lebah dari pokok tualang yang tumbuh liar dalam hutan berpotensi menyekat penyuburan sel-sel kanser, di samping membunuh sel-sel berbahaya itu daripada merebak. 

pengamalan madu lebah asli yang berterusan dapat mencegah penyakit kepada pengamal madu lebah asli. dengan izin ALLAH di antara penyakit yang dapat dicegah dengan mengamalkan pengambilan madu lebah asli adalah: 
  1. asma
  2. resdung
  3. alahan
  4. jerawat
  5. sakit kepale
  6. batuk
  7. sukar tidur
  8. lancarkan perjalanan darah
  9. lancarkan sistem percernaan
  10. dan awet mude!!


credit to: taufan galaxy
picture kat atas ni, show lebah tualang dengan sarangnya yang masih baru.

nak tahu lebih lanjut tentang: Spesies Lebah

eh, kejap. kalau korang nak join segmen ni, just klik sini... 

sekian untuk blogger iR... >,<

3 comments:

Anonymous said...

salam singgh dri blog IR ..masa lelah makan madu..erm..sedapnya ^^

irzat adam said...

ske entry ni...mnt mdu lbh...

Unknown said...

wah best siap ade untuk pnykit

RAKYAT JELATA