June 13, 2011

Day 16 – Your view on homosexuality.

assalamualaikum semua...


Perkataan homoseksual diterjemah secara harafiah adalah "sama jantina" yang merupakan gabungan prefiks Yunani homo- bererti "sama" dan asas Latin sex- bererti "seks."-petikan wikipedia
tajuk untuk entri kali ni mencabar cikit. lebih kesensitifannya tu. dari side selama atoo hidup kat dunia ni, jujurnya atoo belum pernah lagi ade kawan yang macam ni. so, atoo tak dapat nak cerite kat korang pasal the real side yang atoo prnah nampak.
apa pandangan atoo?
  • diri sendiri.-atoo rase mereka ni tahu kalau perhubungan jenis ni memang salah dari segi agama mahupun undang-undang kat malaysia ni. ada pulak tu nak cube tinggalkannya, tapi kalah dengan godaan nafsu sendiri. dan pada atoo, selalunya manusia memang sering tewas dengan godaan nafsu manusia sendiri.
  • silam. -selalunya mereka yang ade hubungan homo ni disebabkan kenangan silam yang pahit dan sukar dilupakan. apatah lagi kalau perlaku itu sendiri dari kalangan keluarga kita sendiri. cerite putus cinta dan taknak bercinta lagi menyebabkan mereka ni lebih berani dengan cinta baru yang lebih memahami.
  • memahami. -satu pekara yang paling atoo nampak sangat. bercinta dengan homo ni, mereka lebih memahami ape yang digemari mahupun tidak digemari olehnya. dan time ni, bile kita manusia normal cube untuk memahami, mugkin kita dikatekan orang ketiga. hahha.
  • jangan bersikap prejudis sangat. -ini lebih kepada korang yang ade membe homo ni. kenape? bagi atoo mereka yang homo ni bukan pun orang jahat yang kita patut jatuhkan hukuman gantung mandotori. mereka cume hilang keyakinan diri untuk menjadi manusia sebenar. cubalah kita untuk menasihati mereka ni ke jalan pulang yang lurus.
apa yang atoo cuba nak sampaikan ni, bukan nak menghina atau sebaliknya. kalau boleh, atoo nak tahu sangat kenape korang berubah sangat sampai ke arah homo. hidup ni memang banyak dugaan, dan itu bukan penamatnya. cubelah lihat orang sekeliling kamu, mereka menyayangi kamu.
"Dan ingat, setiap yang bersalah, pasti diberikan peluang
kedua untuk menikmati hidup dengan lebih sempurna."

No comments: