May 21, 2011

Kalau saya seorang pengarah filem...-cabaran minggu2

wow!
opss, semekom blogger...
teruje bebenor rasenya dapat jadi pengarah filem. meyh, kasi intro cikit. macam yang korang nampak banner kat atas tuh, atoo masih dalam cabaran 30 minggu latihan menulis oleh 100penulisan.com. dan untuk cabaran yang kedua,
Kalau saya seorang pengarah filem...
AN ACTION! 
kalau atoo diberi kesempatan menjadi mengarah filem? atoo nak wat filem yang sesuai untuk semua golongan umur tengok. -tak nak yang cerite berat-berat sangat. tambah cikit dengan komedi. sikit cinta dan kasih sayang dan yang paling penting, happy ending. dan bile penonton tengok, diorang akan terase bahagia seperti diorang ade dalm cerite tuh. 
hahha. bukan senang kan. cakap tulis memang senang. citer happy ending ni mesti orang selalu kaitkan dengan citer h. cinta, gadoh, tumbuk-menumbuk bagai nak mati, last-last- si hero boleh bangun nak tangkap si heroin. alamak, style citer macam ni kita sendiri dah boleh agak. 
yang lain plak, cerite cinta kedahak. bercinta, masalah punye masalah. timbul orang A, timbul orang B, tub-tub orang D adek kepade orang C. timbul anak tiri, mak tiri, atok tiri. akhir cerite, hero bahagia sendiri, heroin bahagia sendiri. pengajarannya? jangan cari pasal. hehhe. apakah? -tapi atoo rase, ramai yang sukekan cerite macam ni walaupun cerite type ni nampak slow? right?                                                                                                                                                                

kenape nak happy ending? bagi atoo satu cerite yang di akhiri dengan happy ending dapat bagi kepuasan kepade penonton. atoo rase ramai kat luar sane yang refer menonton filem sebab nak hilang stres ataupun nak hilangkan kebosanan. kita yang dalan ketensionnan ni takkan nak tengok satu cerite yang 'sad ending', makin tension la gamaknya. 
thriller story. sape yang tak layan citer thriller ni tak nampak cool beb! betul tak? bagi atoo, cerite hantu ke, aksi, lagak ngeri, drama, cinta, ape-ape genre lah atoo still akan masukkan unsur comedy. unsur comedy ni la yang akan buatkan sesebuah cerite itu nampak... hebat. 
pelakon. satu name yang penting dalam jayakan sesebuah filem. sudah semestinya atoo pilih actor dan actress yang fofular dan femes. baru boleh jalan kan? remy ishak, shahezy sam, aaron aziz sape lagi... actress, lisa surihani, maya karin, erra fazira dan ramai lagi lah. CUT! hehhe. so, kalau muke tak hensem ke kurang cantek ke, atoo tak pilih! hahha.
mane boleh macam tu kan. jadi pengarah mesti baek hati nak kasi orang job. tak kan la atoo nak jadi cruel director plak. atoo pilih pelakon dari segi watak cerite atoo la. dan paling penting, tak mau yang seksi-seksa dan bajet bagus tapi habuk. hamik kau!
macam bagus sangat je director atoo ni kan? heheh. dah kate suh berangan dan buat karangan. nak tahu akhir cerite director atoo ni? hahha. bile atoo celik mate balik, rupenya atoo masih seorang depan lappy ni. "bile la hambe nak jadi pengaroh filem ni? huhhhh....."
okay! done untuk cabaran minggu ke2. jom dearest follower, join atoo!

3 comments:

Unknown said...

hoih...pnng sat bce entry ko sbb gune kn kate gnti ikut suke..hehe~ aku igt atoo tu hantu... =_="

sorry2... Btw ..hppy ending xslalunye best utk ssbuah cerite...hehe...

n blog anda agk berat lah... rsenye bckgrond nieh~

Anonymous said...

@af sembilan, pening ke? tenkiu tegur.. dan blog ni mmg nak tukar cume tak sempat lagi...

100penulis said...

eh mana lak 100penulisan.com? link xbetul tu hehe

ok entry ni pun da masuk dalam senarai.

RAKYAT JELATA