May 18, 2011

Kalau saya diberi rm100 -cabaran minggu1

assalamualaikum semua..

selamat malam rabu. ape cabaran-cabaran ni? yelek-yelek. macam yang atoo gempa-gempu kan dalam 'entry gile' atoo yang lepas, atoo nak join cabaran 30 minggu latihan menulis oleh 100penulis.com. assignment nye tak susah mane. merepek-meraban cikit pasal topik yang telah diberikan.
topik minggu1: Kalau atoo diberi rm100 sekarang, atoo akan...

rm100. nilai seratus sekarang dengan seratus dulu memang beza teramat sangat. kalau kecik-kecik dulu, seratus tu berhabis wat beli 'jajan' plus aisekerim. mak bising sikit, tersimpan la dalm sepuluh hinggit kat tabung tuh. itu pon kalau abang aisekerim tu cuti. (setiap minggu datang rumah, sebab tahu atoo berduet time tuhh..) sebulan pon belum tentu habis lagi kan.

sekarang? takpayah cakap. ade je seratus kat tangan, tak sampai 10kali tarik, dah langsai. itu baru sekali pusing pasar malam, belum pusing lagi satu mid, timesquare, giannt.. mane-mane la. tapi, nak kate boros, sekali tengok kat tangan takde lah bepuluh plastik. haisshh, ke mane kah seratus itu...??? (mule menyesal.. hehhhe)

tapi la, ni kalau atoo diberikan rm100, atoo akan...
  • bagi kat mak ngan abah cikit. tak banyak mane pon still dapat buat dorang 'merase' ape yang atoo ade. keluarge atoo tak de semewah maner. jadi, setiap rezeki yang atoo dapt, mak abah atoo dapat merasenye.

  •  asb. amanah saham malaysia. simpan sikit kat sini. tak banyak mane buat ape? tak banyak pon, kalau 10kali atoo diberi rm100, dah boleh jadi rm10++ kat dalam tu kan. hehhe. ( sape lah yang bertuah tu kan? ) 
  •  simpan kat tabung. (simpan lagi?) hehhe. simpan kali ni untuk topup sebijik nikon. tabung yang ni memang khas untuk satu tujuan satu misi satu malaysia. tolak campur tabung 50sen, tabung mara (budak mara) ngan duet gaji, insyaallah tahun depan dapat kot. 
  •  beli kefsi. yang banyak punye, berbucket-baket. pastu bawak kat rumah orang tua-tua ataupon kat rumah anak-anak yatim. teringin sangat nak tengok dorang ni senyum bahagia tengok kedatangan kite. (suatu hari nanti.. i will...)

  • beli novel plus earphone banyak-banyak. novel sebab atoo memang hantu novel. tapi atoo bukan maen taram je beli novel, atoo akan bace kawan atoo punye (pinjam). kalau best baru atoo beli satu buat koleksion. earphone plak, sebab earphone atoo tak pernah yang bertahan. tak kira murah ke, mahal ke, gerenti tak sampai dua bulan dah biol sebelah. nak selamat, sediakan banyk spare part.
ini tak cukup seratus ni. okay! ye! hehhe. "kite hanya mampu merancang, tapi tuhan yang menentukan." cewaahh.tu dia.. dah keluar dah philosopi dia ni.
ade orang pernah cakap atoo, "sehinggit lebih besar dari seratus hinggit" humm? 
okay! done untuk minggu 1. sumber gambar: tenkiu encik guugle

nak join cabaran ni, klik Cabaran 30 minggu Menulis

bubye!

1 comment:

100penulis said...

maaf lambat baca.. bz skit

anyway entry dah masuk senarai peserta.