July 25, 2011

mulianya orang kaya, hinanya orang miskin?

assalamualaikum koranggg...

long time no see haaa...dah lame bebenor rasenye bercuti daripade berblog ni. atoo pergi bercuti. cuti yang bawak atoo ke satu tempat yang buatkan atoo nak kongsi cerite tentang orang kaye dengan orang miskin.

mungkin korang rase fenomena bezaan darjat yang mungkin berlaku zaman p.ramlee dah lame terputus. tapi dari ape yang atoo rase, nampak, fenomena darjat ni memang tak pernah habis. tak percaye? tapi itulah yang berlaku. mahal betol orang kaye ni. murah gile orang miskin ni. arghh!!!


hina sangat ke orang miskin ni, sampai dilayan begitu teruk. dianggap peminta sedekah bile tandang ke rumah? dipandang talam dua muka bile berkate benar? cacat salasilah keluarga kalau berdamping orang miskin. mulia sangat ke orang kaye tu, kalau 24jam dok bangun sujud solat sunat sedangkan belaku hina pade orang miskin. sepuluh kali buat haji ngan umrah tpi hubungan sesame sedara begitu beza harganya?


tak semua kat dunia ni yang kita impikan, for sure kita dapat. begitu jugak dengan kehidupan. tak semua orang miskin nak hidupnya terus miskin. dan orang kaye, tak selamenya kamu kaye, kalau kamu tidak menghargainya. 


tipulah kalau atoo cakap atoo tak suke kaye. semua orang kat dunia ni nak kaye, itu pon kalau boleh. yalah, kalau kaye, semua barang kita nak beli. semua orang kita boleh beli. semua orang tunduk dekat kita. i have the power bebeyy!!! tapi...

tapi semua tu hanya impian setiap insan... memang cukup bertuah kalau kita dilahirkan dengan segale kelengkapan. tapi memang cukup rugi kalau sekalipun kita tidak pernah merasai erti kepayahan mencari kehidupan. dan jangan la korang pandang hine pade mereka. mereka cume tidak sebertuah korang. tapi mungkin diorang lebih mulia dari korang..

dan nape plak ade gmbo mamat ni????

"setiap yang terjadi pasti akan ade kesudahan yang membahagiakan...."

p/s; dan mlam tadi atoo mimpi siwon ni, tak pecayekan... tapi kalau ade jodoh, kita jumpe lagi... >.<

5 comments:

:: Into The New World :: said...

haha.. setuju !
same jugak bila org diskriminasi antara kacak/cantik dgn yg hodoh..
always happen to me :(

abazilah said...

hye , blogwalking jap .
tolong vote saya dekat http://iownthis87.blogspot.com/2011/07/vote-for-abazilah.html
tq :)

iMBobo said...

manusia semua sama disisi DIA..

fa-in said...

semua manusia sama darjat nya..yg membezakan kaya miskin tu hanya sekadar nama.. :)

nuha ahmad said...

sye suka siwon...hehe