August 5, 2012

surat untuk awak -part1

assalamualaikum semua,

ape kabor korang? sejak bulan puase ni, wah kemai ya korang. semua tak sabar nak share cerite puase bersame, sahhur ape je, bershopping together-together. jelesnye atoo. atoo nak tumpang sikit ye. tumpang kegembiraan dengan cerite korang. macam-macam story. teruskan taw. atoo akan jadi loyalty reader.

tapi entri kali ni bukan pasal puase mahupun menjelang raye. otak dah lame nak share, tapi hati kate takpayah kot. tapi tangan ni degil nak share jugak dengan korang. atoo buatkan entri khas kali ni untuk teman lame atoo. dia ade lagi. hidup lagi. sihat walafiat. tapi atoo cume mampu tengok,

dear "awak"..
ye memang aku tak puas hati dengan kaw. mungkin dulu aku tak nampakn true colour kaw. tapi sekarang kaw dah melampau kot. agak-agak la. patut dari masok sem kali ni aku ikut kate hati aku. kaw memang tak boleh join aku. tapi hati perut aku ni kate, takpe. kita bagi peluang kat kaw. tapi nampaknya sekarang tak boleh lagi rasenye. 
aku tak tahu ape punce penyebab kite jadi seteruk ni. aku betul-betul dah penat tahu tak. cukuplah. dari first assign sampai assign ke3 ni, kaw tak pernah tahu rase penat kan. cukuplah. aku dah penat. aku bukannya kuat sangat kalu kaw nak tahu. atau kaw nak tengok aku terjatuh terduduk tersujud kat kaki kaw? nak macam tu? atau nak macam ni??

aku tak tahu. first assign, ade kaw tahu mcam mane aku ngan dorang pergi beli barang selling? dengan takde transportnye. cari barang, tapi kedai tutup? cari barang yang tak cukup, tapi takde. maghrib-maghrib jalan kaki balik hostel. macam merempat tahu tak? kaw rase kitaorang ni nak sangat rase ke pengalaman tu? ade kaw tahu cerite ni?
malam first selling, sampai pukul bape plak kan, kerja menyiapkan inti samosa. okay, aku nak ucap terime kasih sangat pade yang tolong kupas bahan-bahan, tapi endingnya tahu tak pukul bape? belum lipat samosa lagi. basuhh plus kemas.. kaw kat mane ye mase tuh?
aku yang tak pernah menyibuk pasal kaw ni, tanya la jugak kaw pergi mane? bile balik? tak tahu ke hari tu kite sibuk? okay, mereka-mereka kate kaw berjalan-jalan dengan keluarga mentua. dah berjalan free of charge sape tak nak kan. takpe. tapi katenye nak balik awal. siang ahad dah ade. aku okay kan lagi. tup-tup katenya sampai malam. aku okay lagi. bile dah tengah malam, katenye tengah ondaway. okay, fine! bile dah sampai, aku mintak tolong bawak barang balik umah kaw je kot, kaw kate kaw dalam kereta family mentua kaw. okay. fine. bye! 
esoknya, time nak goreng, banyak samosa yang pecah. isi terkeluar sebab minyak dah keluar? ade kaw tahu? nak goreng sosej, tapi meletop. kulit popia pecah. dalam mase yang same nak open booth. kaw buat ape time tu? aku cume ingat hari tu, aku akan let begond by begond bile kaw cume perlu cakap, 'weyh, sorry la pasal semalam. aku betul-betul minta maaf.' that it. tapi ade kaw cakap. mengkomplain je taw. sape tak bernanah telinge
aku betul-betul tengah berhabis sabar. malam kedua selling, kami buat lagi samosa. inti plak buat hal. tukang rase kate, kari tak cukup masak, dah masuk kentang. repair-repair, dah plak rase kari terlampau. esoknya, bile dah goreng samosa keluar minyak kari banyak sangat. rupe lembik. pedas terlebih sebab banyak kari. tak tahulah macam ne bole jual habis la kan. 
kaw kat mane ek mase tu? oh ye, kaw cume kat booth rasenye. tolong kire duit modal. haa, hari kedua selling, modal still tak pulang. camne tu? eh, ade kaw tahu? tahu kot. yalah, tengok kedai sebelah dah tutup, kaw pun nak tutup kan. sedangkan barang belom lagi habis jual kan.  tapi aku bos. so, my dearest worker, follow my rules la kan. im the big boss! right. muahahaha...
owh ya. alasan kaw dah penat, sebab tu nak ajak tutup awal. eh, tapi aku tak suruh kaw berpenat-penatan pun. eh, penat layan customer ke, ramai sangat ke customer kita? ke penat lepak kedai sebelah? opss!!! takpe. tinnggal lagi 3hari je. aku cube untuk mampu bertahan lagi untuk kaw. 
hari ketige, aku gembire sangat. terlau happy kot. sandwich habis before petang. samosa, popia, kira semua barang habis sebelum waktunya. kire laku gile la kan. terime kasih kat Nya, sebab turunkan hujan. alhamdulillah. sebab cuaca sejuk, ramai orang lapar rasenye. tu pun kaw still nak tutup awal. takpe. takpe. aku bagi kaw balik awal. yelah, dah tolong jual sampai licin, kena bagi advance balik awal kan. baliklah. nak sangat. yang penting hari tu, selling kita dah balik modal.eh, selling aku. yes, i happy sangat you.

-to be continued-

No comments:

RAKYAT JELATA