January 3, 2015

eh dah nak praktikal? #tipraktikal2


#mood: jom senyummm
#nowlistening: senyum by azizharun

assalamulakom! 
sambung cerita semalam Part 1

part 2: semasa praktikal

first of all mesti teruja, exsaited terlebih. nak masuk ofice dengan erti sebenar ni. dalam yang sama, seram, nebes, gigil pale lutut jugak. takot penerimaan staff tu macam mane. takot kalau dapat kerja yang diluar batas kita. macam-macam positip dan negatip though kan? hahaha.. first day je tu. paling koman, seminggu tu kira macam mencabar jugak la. banyak benda baru korang akan faham dan nampak. 


ohh ya. lupa pulak nak cakap, sepanjang praktikal tu nanti korang akan diberi book log. tujuan book log tu macam diary apa yang korang dah buat semasa sepanjang praktikal itu bermula. kalau boleh korang tulis la buku log tu setiap hari. jangan jadi macam atoo. mula-mula je rajen. dah masok bulan ke2 dah kelaut. kadang-kadang tu, benda yang buat pagi tadi pun dah tak ingat. hahaha. akibatnya, time nak hantar tu nanti. boleh putus urat tangan woo.

     
second, diri sendiri. persediaan diri sendiri dari mental dan fizikal. kuatkan iman. kira senang cerita positif kan diri sehabis baik. datang on time. berpakaian kemas. rajin senyum. nak tegor malukan, senyum pun jadilah. selesaikan semua task yang diberi dengan ikhlas dan on time. kena buat air, kena basuh toilet, cukup untuk 5bulan tu je jadi pelakon terhebat. hahaha.


third, bina chemis sebaik bole. yang ini cara kita bergaul dengan staf yang lain mahupun boss. rajinkan bertanya. rajinkan menolong. minta kerja kalau kerja kita dah settle. sebab pada atoo, praktikal ni kira macam superman. bukan nak nampak baik, tapi bila kita dah tamat nanti, pastikan dorang terkenang kita. hahahaha. taklah. dah namanya praktikal, semua kerja kita perlu rasa dan tahu pengalaman barulah best.


forth, bataslah diri anda dengan social media. kalau bole jangan add mana-mana staf ke clique ke. hahaha. zaman sekarang ni atoo faham sangat. sebab atoo pun macam tu jugak. tak puas hati. marah boss. update status. tapi sila pastikan account social media korang tu tak sama dengan official email korang. bukan apa. biarlah sedia kan payung sebelum hujan. sebab nanti bila dah terkantoi. padahnya semua nampak.


last but not least. pandanglah dari sudut pemgalaman. apa yang terjadi pun masa praktikal ni pahit ke manis kita amik. kita rasa kepenatan tu akan jadi kemanisan kerinduan bila dah habis nanti. ingat. kat sana, kita bawak nama family kita, bawak nama uni/kolej kita. jaga sikap dan jaga cakap sebab semua tu nanti markah kita sebagai pelajar praktikal kat compani dorang.


tip tambahan 
praktikal bersama kawan?
atoo tak suggestkan kat korang. kalau bole try la sendiri-sendiri. yup. sebab korang takot, korang rase kalau ada kawan tak la gugup sangat kan. ada kawan, takde lah rase kesepian. hahahah. dont put too much expactation. nanti akan ada banyak persaingan sengit dan kata kawan atoo, "memakan diri". hahaha. sebenarnya untuk minggu dua pertama tu je.. hari-hari yang lain, dah tak ada apa sangat pun. so, tak payah takot sangat dengan alam praktikal ni. just go with the flow..


kadang-kadang takde kerja?
ni selalu di alami mereka yang praktikal di compani kecik. jangan risau sangat. feel the freedom beb. kerja boss, kita dah siapkan. minta kerja kat staf, kita dah setlekan. budak praktikal kan selalunya pantas dan efisyen nye kan.. so, korang buatlah report tu. time atoo dulu, atoo habiskan dengan bace jonal, buat thesis tu step by step. ada jugak la kalau line clear, terjangkau tengok runningman, roomates.. gelak malahap sorang kat depan lappy.. hahaha


hopely tip-tip tak berapa ni dapat menenangkan gelocak dihati dan membantu apa yang patut pada korang yang baru nak merasa praktikal. alam praktikal ni takdo lah seram macam ju-on tu. kita kena pandai create the memory and tackle all the environment supaya kita pun dapat kerja dengan senyum dan tenang. adiossa! selamat berpraktikal!


coretan by: atoo

No comments:

RAKYAT JELATA