Showing posts with label terpikir. Show all posts
Showing posts with label terpikir. Show all posts

October 11, 2015

Maktok masih Kuat - TheEnd

#nowlistening: kau yang satu by nazmiirfan
#mood: sayang tu apa sebenarnya?

salam selamat pembaca yang sudi

sambungan Part 1 dan Part 2

cerita maktok kali ini atoo tamatkan dengan kenangan. bukan. maktok sihat lagi. alhamdulilah. mak jaga maktok sebaik mungkin. semakin laju dia berjalan. cuma cerita 'Maktok masih Kuat' ni atoo tamatkan dengan moment terindah hari itu.  susah nak buat wajah-wajah terindah ni tersenyum sebenarnya. jadi satu-satunya moment yang atoo takkan lupakan, atoo nak sematkan dalam blog supaya atoo tak lupa hidup ni indah sebenarnya.


5 oktober. datang lagi. alhamdulilah berpeluang lagi. sapa tak teruja bila bertemu dengan bulan lahir sendiri kan. tipulah kalau kata tak ingat langsung padahal expectation macam-macam kan. lagi-lagi dengan kesayangan. dan me too. walaupun tak semeriah mana, alhamdulilah. cukuplah dapat tengok wajah-wajah kesayangan, mak, abah, angah bersungguh beli kek, berpeluh keringat krang pung pang kat dapur memasak. dan wajah the legend maktok dan maklong tersengih melayan atoo bergambar. memang tersenyum balik bila tengok gamba epic ni. 


kenangan selalunya sementara dan hanya seketika. dan selalunya macam ombak. sesekali datang serupa tsunami menelan semuanya sekaligus tanpa belas kasihan. tapi sesekali datang membuai mendayu-dayu menenangkan pemikiran bukan. macam tu juga manusia. boleh berubah-ubah. dan kalau masanya sudah sampai. boleh nampak. sendiri faham. takperlu beritahu. tapi mungkin itu dulu, mungkin sekarang. masih sama. tak ditunjukkan. tapi tetap boleh nampak kalau kita boleh rasa kan?


maktok nampak sihat. cukup semuanya. makan. minum. baju. kain. duit. ubat. semuanya cukup. terlebih cukup pun ada. cuma satu. satu yang atoo nampak. dan mak pun cakap benda yang sama. tapi maktok taknak mengaku. terlebih faham katanya. tapi jauh sudut hati maktok nak dekat dengan mereka-mereka yang pernah ditatangkan bagai minyak yang penuh. tak susah mana pun. cukup dengan satu panggilan telefon, 'emak sihat? emak apa khabar?' tak banyak. tak suruh datang pun. dan selalunya mereka membalas mengatakan sihat. sakit-sakit orang tua itu biasalah. bukan sekarang. tapi dari dulu lagi. iyaaa.. masing-masing ada commitment yang lebih penting. faham. sangat-sangat faham. 


atoo pernah rasa dan nampak sendiri. ternanti-nantikan tapi yang datang bukan yang dinantikan. memang tak cakap. tapi nampak sangat. sampai satu masa dulu. atoo bersyukur bila maktok dimasukkan ke hospital. barulah nampak semuanya. atoo bersyukur sangat time tu, bukan apa. bersyukur sebab maktok boleh habiskan masa dengan anak-anaknya. bergilir-gilir rumah. dan kali ini, maktok terbaring kaku lagi. baru semuanya menampakkan wajah. sebab atoo percaya. sampai suatu masa nanti, tiada sebab langsung untuk kita semua balik kampung bukan.


eh, taklah. tak salahkan sesiapa. dan langsung tak terniat nak menyingung mana-mana. cuma sekadar tulisan mengingatkan diri sendiri andai terleka suatu hari nanti. sebab manusia mudah berubah bukan. selagi masih ada masa, luangkanlah untuk dia. sebab bukan apa, mungkin kesempatan masa yang kita katakan sempat tapi sebenarnya tak. atoo cuma nak maktok gembira disaat kita masih lagi diberikan masa bukan? maktok dah tua. dan atoo hanya ada satu maktok je. 


dan ini buat atoo terfikir banyak kali. dan kalau bila atoo sempat tua kerepot nanti, ada ke yang sanggup nak menatang dengan minyak yang penuh? anak? sanggup ke dia tinggal dengan kita? ke datang menjengah bila cuti sekolah? ke muncul time kita terlantar nanti? takpun time kita terjatuh bilik air tak sedar? tak pun langsung tak sempat kita nak menatap untuk kali terakhir. takpe. hati tua kita nanti faham sendiri kan. itupun kalau sempat beranaklah. kalau tak, memang nak kena tempah awal-awal rumah orang tua ni. eh, mesia masih takde lagi mesin yang boleh tengok masa tua kita nanti ya? hahaha #doreamonsangat

along sayang mak abah


coretan by atoo
xoxo =)

October 10, 2015

Maktok masih Kuat - Part 2

#nowlistening: hero by family of the year
#mood: nak sarap apa ni?

entry ni bersambung dari entri semalam Maktok masih Kuat - Part 1

petang esok tu maktok balik dengan mokteh dan pokteh. maktok nampak lemah betul. maktok mengaduh lututnya sakit sangat dan tak boleh nak berdiri. tapi sempat lagi mokteh menyuruh maktok tunaikan kewajibannya dulu. atoo mampu pandang dari luar bilik. taktahu nak buat apa sebenarnya. lagi pun atoo dengan mokteh memang kekok. serius awkward. maklong minta buatkan air kopi. tapi masa tu memangnya atoo dah buat air kopi. minum petang untuk diri sendiri. ya, satu teko satu cawan. atoo pergi dapur, tengok pokteh dah pun tuang air kopi dengan cawan yang diambil sendiri kot. yalah. mana ada orang gaji lagi dalam rumah ni ya!


sebab rasa awkward mengunung, atoo menapak balik dapatkan maktok dari luar bilik je mampu. tengok-tengok maktok dah tercicir sebelum sampai destinasinya. ya allah. rasa itu datang lagi. mokteh minta tisu sampai cakap. "ingat, ini semua kerana Allah. sebab masa kita nanti kita sendiri taktahu.". Tangan dia laju saja mengelap. atoo terus dapatkan mop, basuh, dan mop ditempat tadi. atoo perhatikan mokteh memakaikan maktok satu persatu baju, pempers, seluar, stokin, sarung kaki, telekung dan maktok menunaikan kewajipannya. bila masa kita nanti kita sendiri tak mampu nak berkata apa sebab semuanya ada cerita yang Dia mahu sampaikan kan. atoo basuh mop dan pergi ke dapur.


sampai dapur, mokteh tanya. hidangkan air je? cawan mana? gulps! pergi ambil sndiri la! hahaha. macam berani kan? dalam hati je mampu. terus cepat je atoo ambil dua cawan berserta piring cawan dan letakan atas meja. takut pun ada sebenarnya. hahaha, takot pada manusia nampak. taknak nampak sangat takut, atoo terus pergi usha maktok dalam biliknya. habis maktok solat, atoo tolong bukakan telekung dan baringkan maktok. maktok masih lagi mengadu lututnya sakit sangat. dari air mukanya menahan yang amat. 


taklama lepas tu, ciknoi dan anak-anaknya tiba. fuhh, leganya Allah saja yang tahu masa tu. masa tu mahgrib kalau taksilap. maktok hendak ke bilik air. atoo ni pun buat la macam apa yang mokteh buat tadi. buka seluar, dan pimpin maktok ke bilik air. sampai jamban duduk tu maktok, maktok cakap dia boleh buat sendiri. bunyi menghalau. atoo dengar kot, maktok mendesah sakit kakinya setiap kali melangkah tiba-tiba cakap boleh buat sendiri? perghh..tersentap jugaklah time tu. tiba-tiba rasa sebak semacam. ciknoi datang masuk bilik dan nampak titis-titis. maktok dah tercicir lagi ni ika beritahunya. tajam betul mata ciknoi. sambil dia lap guna tisu, sempat lagi pesan. "ingat semua yang kita buat ni kerana Allah, besar pahalanya ika...". 


tapi kali ni, ciknoi punya cara cucian lain. dah lap dengan tisu, dia simbah kawasan tu dengan air. katanya biar ada air yang mengalir sebagai tanda ada pengaliran then baru mop. okay. noted. dan kerja atoo, capai mop lap semuanya kasi sampai kering. maktok, time tu ciknoi yang uruskan. sebab atoo dah tacing dengan maktok! maghrib tu, barulah mak dengan abah atoo sampai. leganya ya ampun, atoo peluk mak ketat-ketat. mak, abah terus dapatkan maktok. maktok dah pun baring semula. mak bertanyakan maktok kalau lututnya masih sakit ke? dan offer abah urut lutut maktok. maktok mengangguk. serius, pelik. atoo nampak maktok senyum. 


atoo siap tanya mak, abah urut maktok? wahh, impress atoo dengan abah sekejap. tengok gaya mak, emak tersenyum dalam. maktok sukakan cara abah mengurutnya. syok betul muka maktok kena urut ditempat yang sakit tu. alhamdulilah, ya Allah. engkau telah tunjukkan sesuatu yang sangat bermakna buat keluarga ni. malam tu, atoo tak banyak dengan maktok. usha dari jauh je. rasa tacing tu masih terngiang-ngiang ni maktok. sampai hati maktok kan. tapi jauh dalam sudut hati kecil atoo ni nak juga serve maktok macam mokteh, ciknoi.. takpe kita tunggu. dah nak pukul 10 jugaklah rasanya. atoo nampak maktok pelan-perlahan bangun. its my time!


atoo pergi dapatkan maktok. maktok nak pergi bilik air ke? maktok mengangguk. pelan-pelahan aku turunkan kakinya ke lantai. minta dia berdiri. tanggalkan stokin, seluar, pempers. dan pimpin maktok ke bilik air. dan dudukkan ke jamban  duduk. nampak maktok tak marah macam tadi. bila urusannya dah selesai. atoo dapatkannya semula. seperti tadi membantunya dari a sampai z dengan menukarkan bajunya sekali. komfim mesti basah setiap kali maktok ke bilik air. maktok hanya menurut tanpa banyak kata. atoo baringkan maktok. atoo selimutkan maktok. dan maktok, "terima kasihlah ika, terima kasih banyak tolong maktok ni.." 


ya Allah! bahagianya rasaa!! rasa nak menjerit satu dunia ni haa. rasa bangga gila dapat serve maktok buat pertama kalinya tanpa bantuan sesiapa. tapi depan maktok senyum cover baik punya. abah! emak! along serve maktok! kahkahkah. rasa bahagia sangat tu bila maktok sebenarnya tahu kewujudan atoo. eh, chop! feeling dia tu macam finaly maktok approve atoo jadi cucu dia. hahaha. alhamdulillah, ya Allah. secara automatiknya, konfiden atoo terhadap maktok meloncak-locak. mata atoo memang tak lepas dari pandang pintu bilik maktok. pantang maktok nak itu ini kaki atoo dah sampai dulu. nampak konfiden mengatasi kondifen.


atoo pun sempat juga serve maktok dipagi raya tu sekali lagi. siapkan maktok cantik-cantik. tukarkan baju raya. bedakkan muka. pakaikan bedak. dudukkan ke atas krusi roda. tolak ke meja makan. hidang air putih.suakan air kasi maktok minum. ambil nasi dan lauk maktok. kopekkan udang, cerikan daging, ceraikan ayam, dan suapkan maktok. that moment were too precious for me maktok.


sebak. bangga. gembira. sedih. semua bercampur dan rasa tu sangat bermakna maktok. rasa plot cerita atoo hampir lengkap sebagai seorang manusia. dan semua ni buat atoo terfikir, hidup kita sebenarnya tak lama. kalau dia berkehendak, maka jadilah tanpa cacat celanya. takda dah perkataan, esoklah, nantilah, kejap lagilah, semua itu tak sempat. beringatlah. mak kata, maktok dah bertambah sihat. dan tak mengadu sakit macam dulu. dah laju jalan dah. alhamdulilah. thank you Allah.

atoo masih perlukan maktok.


coretan by atoo
xoxo =)

October 9, 2015

Maktok masih Kuat - Part 1

#nowlistening: photograph by ed sheeran
#mood: muka kejung pakai bedak sejuk

selamat membaca pada awak yang terbaca cebisan rasa ini. iya, awak lah..

bila dah sampai mood nak menulis, macam-macam cerita nak disharekan ya? dan pagi ni atoo nak share my #ramdomtalk. bukan apa, takut nanti atoo terlupa apa yang pernah atoo rasa pada ketika dan jam itu.


ceritanya sebelum raya haji hari tu. abah dapat panggilan yang boleh menseriaukan kitorang satu family. lagi-lagi bila mak call balik maklong, maklong just cakap kau baliklah sekarang... kenapa? maktok jatuh ke? maktok pengsan? masa maktok dah sampai...? macam-macam dah atoo punya fikiran ni. maktok atoo tu dah 80-an. lemah jantung, kencing manis, darah tinggi, sakit lutut, complete pakej la. takkanlah.. hishh


sampai-sampai je kampung, mokde sudah pun sampai dulu. atoo nampak tubuh maktok terbaring kaku tak bergerak. nafas masih mendesah, berombak turun naik. mak atoo dah mula berair dah. sebab bila mak panggil maktok, maktok langsung tak menyahut. kaku. mokde dah syak kena strok. kalau strok selalunya sebab terkejut ke? atoo duduk tepi katil tu dan langsung taktahu nak buat apa. maktok sudah sampai masanya ke? benda tu je yang terlintas kat kepala ni. abah pula pegang tapak kaki maktok. mengurut perlahan. menurut Eton, maktok lepas solat zuhur tadi nak tertumbang dari berdiri. tapi dia sempat sambut dan pakaikan maktok seluar, pimpin maktok ke katil dan maktok baring. terus tak menyahut bila dipanggil banyak kali.


pokde balik dan cakap dia call hospital, hospital kata ambulan takde, ambulan tak balik lagi. apa?? takkan hospital gomen tu ada limited ambulan kot? dia pergi doktor klinik pulak, doktor kata takda services datang rumah. ya Allah. doktor duit memang lagu tu agaknya. ingat orang nak ajak minum melepak ke? ini berkaitan nyawa. sumpah time tu, atoo rasa useless gila. menyesal kenapa atoo tak belajar doktor dulu.. emak atoo dah banjir lecun. dipanggil mak, mak, maktok masih tetap sama. terbaring lesu. tiba-tiba atoo dengar ada yang bagi salam. tengok-tengok ambulan. terus panggil dia masuk lalu pintu tengah. dan untuk pertama kalinya atoo tengok dua orang misi lelaki bawa masuk stroler beroda tu ke rumah. selalu nampak dalam tv je.


seorang misi tu terus dapatkan maktok. test itu, test ini, cucuk itu, sekali dia kata gula maktok 1.6. dia tak makan ke apa ni? suara misi macam nak marah pun ada. terus semua pandang Eton. Sebab masing-masing tak tahu apa sebenarnya yang terjadi. Misi tu cucuk glukose, barulah maktok sedar pelan-perlahan. alhamdulilah. atoo masih ada maktok lagi.. kalau dulu, masa arwah atokbah. atoo tak sempat. hanya jasad yang terbaring kaku didepan mata. atokbah pergi tanpa pesan, tanpa sempat atoo menyatakan sesuatu. dan atoo taknak sekali lagi berlaku. atoo bukanlah cucu kebanggaan maktok. mungkin sekuman pun maktok tak pandang. tapi bila keadaan ni datang, rasa itu datang luar jangkaan. rasa itu buat atoo percaya sebenarnya atoo masih perlukan maktok.


maktok hanya bermalam semalaman saja. alhamdulilah. maktok masih kuat. cuma ikut kata wasap dalam group family hjh zaleha, maktok mungkin ter'overdose' makan ubat hospital. tiada sapa yang dipersalahkan. mungkin takdir sudah tertulis mahu merapatkan kita yang sebenarnya jauh barangkali. #randomtalk


maktok sememangnya folow ubat dari doktor ijn. maybe sebab kencing manis maktok tinggi setiap kali periksa kat sana, dorang up kan lagi sebiji ubat kencing manis maktok. sebiji siang dan sebiji malam. tapi bila dah duduk kampung, maktok still makan ubat tu even kadar kencing manis tu sebenarnya dah okay. dan end up jadilah sampai 1.6 tu. dari hipertensi, normal, dan boleh jadi hipotensi. hipo boleh dikatakan zero gula dalam badan. zero gula, zero tenaga. patutlah maktok langsung tak bangun even dia masih bernafas. atoo sendiri yang memang out sebenarnya bab kadar gula normal berapa, over tu berapa. low tu berapa. #seriustalk, bila dah terkena baru nak tengadah. itulah manusia. korang yang bukan budak makmal, please take note benda ni semua sebelum menyesal dikemudian hari.

atoo percaya atoo masih perlukan maktok.
-bersambung



coretan by atoo
xoxo =(

September 2, 2015

Fun Korea Restaurant for Single

#nowlistening: remember by dearcloud
#mood: kekorea


salam kemasyarakatan rakyat jelata sekelian alam.


petang ni atoo nak share one video yang ada logiknya dan rationalnya untuk idea cafe atoo one fine day nanti. hahaha. taktahu la kesahihannya sama ada video ni hanya frank owner restaurant semata-mata or memang betol ada. 


tapi kalau ada, just nice kan kita dapat membantu mereka yang single mingle tu untuk dirikan masjid or maybe one step forward ke kan... dan secara otomatik dapat marketing restaurant ni kaw-kaw la pada atoo. sebab ranking mereka yang single, bujang terlajak ni tinggi kan kat malaysia. tapi untuk yang dah berpasangan, jangan mengaada nak buat onar pulak ye.. hahahaaha 


korang tengoklah sendiri. 





xoxo =D
coretan cik atoo

August 12, 2015

jangan lupa tengok handphone anak-anak memasing!

#mood: merepot
#nowlistening: flashlight by Jessie

sejak merepot kat rumah ni, kerja atoo tak lain tak bukan dokk mengasah menajamkan bakat bakat perempuan melayu terakhir sekarang ni. dan part time, bukak facebook, twitter, blog, berangan kejap, selang seli tido.. complete packaj merepot bak hang. hahaha


dan terjumpa satu video ni kat facebook. prank by @cobypersin. atoo rase ni la the first prank video yang paling meruntun hati atoo. sebak jugak as mak bapak bila dapat tahu anak yang menjadi kepercayaan tapi belakang pijak semut tak mati. minta dijauhkan dari keturunan atoo.


dan untuk ibubapa diluar sane, dont ever trust yor son ke daughter ke seratus peratus. bukan ape, sebab sekarang ni bukan zaman kita dulu. dari kes budak laki bawak vape ke sekolah tu, camne dorang bole beli vape? dan kes budak pempuan 11tahun mengandung tu? camne bole mengandung dan taktahu mengandung? atoo just kennot imagine perasaan mak abah hancurrr...


p/s: dan sebelom terlambat, jangn lupa check telefon anak memasin dulu sebelom tido tu

xoxo =)

August 10, 2015

episod "common sense"

buat baik dibalas baik. buat jahat dibalas jahat. eh, buat jahat jangan sekali. dan sebagai manusia kita sendiri bukan mengharap bila memberi kebaikan sebab kita tahu semua itu ada karma. tapi mesti ada secebis rasa tu kan, that feeling bila diorang bagi pertolongan pada kita, dan kita? hehehe.. taksalah ber 'common sense' kan? #peacesenyum #jomjadibaik









credit facebook Egosheep.com

xoxo =)
coretan by atoo


December 6, 2014

anak terkunci dalam kereta??

#mood: nak topup tidur
#nowlistening: senyum lagi by #markadam #qiera

assalamualaikum dan solamat sore masyarakat blogsepot

harini hajat dihati nak bebelog lepas balik kerja, tub-tub pi layan maharajalawak pulak dulu. niat hati dan pemikiran langsng tak seiring ni. niat memang macam-macam, tapi bila sampai masanya. dok perabis membuang masa online entah apa. bila kat ofis, cepatlah pukul honam, nak tidur. semalam tak cukup tidur. dah sampai rumah, melayan tenet plus tengok cerita koya. lastnya, tido 2 3 pagi jugak. dan macam semalam. hahaha. that's me! 

sudah. panjang benaw intro hang! sebenarnya atoo nak share pasal case anak tertinggal dalam kereta bersama kunci kereta dan enjin kereta yang hidup. fuhh. panjangnya tajuk case ni. rasanya dah dua kali terjadi kat area tempat atoo praktikal. #seriustalk rasa terpanggil nak tulis pasal ni. dan pastinya ramai yang cakap semua ni salah kecuaian si ibu atau si bapa. yes! for me, yes it is!

kalau tak silap atoo, dah ada Akta Kanak-Kanak 2001 akan dikenakan kepada ibu bapa yang sangat "sibuk" ni. yang ini antara case 2013, kecuaian ibubapa yang paling besar impact nya pada dunia kita. macam-macam positif negatif cakap-cakap orang warga kita sebenarnya. pada atoo, semua yang terjadi ni ada sebabnya dan pengajarannya yang perlu kita ambil berat. perkataan terlupa, penyesalan, dah langsung tak guna lagi dah kalau semua ni terjadi pada diri sendiri. ya. memang ibu bapa takde niat, tapi kealpaan tu menjurus kearahnya. Al-fatihah untuk arwah. minta-minta kita semua dijaukanlah. 

-gambar hiasan-

dan berbalik pada kes kat tempat atoo tu, anaknya yang berumur 2tahun kalau tak silap. ditinggalkan kejap je. si ibu nak bukak pintu drill ofice. cuma sekejap. then, balik ke kereta. tengok-tengok pintu dah terkatup sambil lock. kereta wira kali ni. sangat sekejap. dan sekejap tu jugaklah pintu terkunci sendiri. ramai jugak lalu lalang. datang cuba membantu. tapi tak semua kereta sama caranya kan. ada jugak yang datang menjenggah ambil berat katanya. tapi cuma mampu melihat. #tipikalmalaysian

dan disebabkan atoo rasa offended sangat tadi dan hanya mampu melihat tanpa membantu atoo share kan dengan korang hasil pencarian atoo. ni salah satu cara omputih barat sana bagi kita tips nak bukak lock kereta guna tali. talinya lebih kurang macam tali seluar track yang selalu ada kat pinggang tu. kalau tak pun terjadi pada kita, mungkin kita dapat membantu yang memerlukan kan.


cara kat atas ni, pintu kereta tu kena bukak sikit. dan yang kedua, bawah ni cara orang kita. dan tadi dorang guna cara ni. first, kopakan sikit getah hitam cermin tu. then, guna pembaris. tapi diingatkan tak semua kereta ya..


banyak lagi sebenarnya video cara dari omputih sana kongsikan. korang boleh klik How To Open DoorLock without a Key. hopefully tak dapat membantu, tapi dapat memberitahu kepada masyarakat kita pun jadilah. sebab memang kita semua sentiasa beringat, taknak berlaku. tapi yang nyata kecuaian dan boleh membahayakan datang tanpa diberitahu. jadi semua, sesama lah kita sediakan payung sebelum hujan lebih lebat lagi. 


xoxo =D
selamat berweken semua!


November 28, 2014

20 fact that you should knows about FART

salam penghulu jumaat rakyat sekalian.

  • People who are NOT HONEST -People that fart and blame others.
  • People who are confused -People who hold farts for a few hours.
  • People who are ‘BERWAWASAN 2020’ -People who know a good time to farts.
  • People who are suffering -People who want to fart but cannot fart.
  • People who are nervous -People who suddenly fart when startled.
  • People who BELIEVE OURSELVES -People who give up farts with a very loud   sound.
  • STRATEGIC people -People who hide the farts with guffaw let the others cannot hear the sound of farts.
  • STRANGE people -Persons who may issue a fart when asked.
  • People who are arrogant -People who smell and tell others his own fart fragrance.
  • People who are FRIENDLY -People who do not mind others fart smell.
  • People cannot easily socialize -People who like to fart when hanging out with friends.
  • Aquatic people -People that like to fart in the water.
  • People who are HONEST -The person claiming to fart after doing so.
  • Mysterious people – If the person farts, others will not know.
  • Smart people -People can describe the contents of others farts smell like petai or durian smell.
  • Funny people -People laughing as he at farts.
  • ROMANTIC people -People who fart sounds melancholic and melodious rhyme while dating.
  • People who are NOT HEALTHY –Person by coughing, he will fart.
  • Hot-tempered person -People are feel angry easily when he smell fart, even his own fart.
  • People are forgetful -People wondered if the smell of farts though he own farts.

i love fart. atoo suka kentut. perghh. sedap woo. kahkahkah. kat mana, dimana, satu-satunya kerjaya tanpa perlu dibayar. rasa kebebasan sangat bila dapat melepas. and which one is mine? semua sekali depends the situation. kahkahkah. sebenarnya ni perkongsian dari assignment critical thinking masa atoo diploma dulu. rasa nak buang, tapi share lah kat blog dulu.


so, which one your fart would like?



October 21, 2014

i want to touch a dog?

#nowlistening: chandelier by sia
#mood: kenapa?

apa sudah jadi dengan orang melayu kita ni? sedih. soalan ni yang betol-betol terjah kat pemikiran atoo bila baca pasal kes pegang anjing ni. #myfirsttime ni atoo nak share #randomtalk yang serius matter currently happens. mula-mula macam taknak amik kisah tapi makin rase terpanggil nak tulis pasal ni. dan sambil tu bole jawab segala komfius dan kekecelaruan atoo yang tak sudah ni. 

anjing? pada atoo. atoo respect anjing. kira macam kucing. tapi anjing ups sikit. bila anjing tu dah respect dan sayang tuan dia, dia akan truely protective the whole family tuannya. tak kira apa cobaan, perompak, pencuri, yang mendatang. kira tak payah pasang cctv banglo bagai tu la. very the gentle kan? dan kalau yang comel tu, wahhh. adore betol. tapi, tak la pulak atoo ni timbul keinginan yang mendalam nak touch anjing yang adore tu. 

dan kalau dulu time kecik-kecik, bila nak beli pencil case ke bear ke tshirt ke beg sekolah ke segala permainan kanakanak la, kalau gambar nye sikit seakan anjing, mak mula-mula dah tolak tepi. "hish, gambar anjing ni, tak bole." dan seingat atoo kat sekolah agama dulu, binatang yang tak bole pegang tu anjing dan babi. kalau terpegang kira kena samak satu baldi tanah, enom baldi air. dan terpegang pun disebabkan keadaan yang betul-betul terdesak. kan?

tapi yelah, sekolah agama tu umor bape entah. dan bila masuk degree, atoo pernah ternampak my fren picture pegang anjing. dekat kepala ni terus terbenak, bole eh? eh, betol ke tu anjing? takkan la. mana bole pegang? bila masa pulak dah bole ni? dan bila tanya member atoo yang pakar sikit bab agama ni, dia kata bole. tapi dengan syarat tangan mesti kering. eh? cikgu sekolah agama takda la pulak cakap like that. ermm.. 

dan sekarang? isu ni timbol lagi. lagi siap berkempen. i want to touch a dog. atas sebab terdesak apa ye? dah bole pegang eh? abah atoo cakap semua ni sebab terdapat perbezaan mazhab yang mereka-mereka ni jadikan guideline. objektif utama yang sempat atoo baca tadi, sebab nak buang perasaan takut pada anjing. anjing tu tak kacau kita, kalau kita tak kacaw dia. right? 

dan islam ni bukan la dashyat terlampau kejam pada binatang walaupun kami tidak dibenarkan untuk memegangnya. tak salah nak berbuat baik pada binatang. tak salah nak bagi makanan ke, minuman ke, yang salah bila kita mendera binatang tu. ini, yang dok membaling batu konon nak bergurau, mane tak anjing tu menyalak kat korang. ada sebab kenapa anjing tu tergolong dalam mughalazah.

perkongsian pendapat ustaz kazim elias kat facebook dia;

Salam sejahtera..Kempen Saya Mahu Sentuh Anjing.. Hurmm satu kempen utk mmbuang stigma bg Org Muslim n khususnya org Melayu kononnya.. Siap bwk dalil kisah org masuk syurga krn bg minum kpd anjing lg.Membela anjing utk jg kebun utk jg keselamatan rumah utk mengesan barang jenayah tidaklah dilarang malah harus didlm Islam.Tetapi nak dijadikan sbg binatang peliharaan spt kucing ayam dll tidaklah boleh dipndg ringan krn ianya melibatkan urusan ibadat seharian.Mana boleh saja2 bela, saja2 nak pegang. Sebab apa nak pegang? Isu apa?Nak jdkan anjing sbg apa? Mula2 pegang pastu bela ,pastu masuk dlm rumah pastu? Pastu?Binatang mughalazah ini mcm babi jugalah mugahalazahnya, lepas ni buat la kempen pulak pegang babi dgn melawat ke pasar babi lepas tu melarat ke makan babi pulak.Ini semua ada agenda halus utk meliberal n mempluralkan agama. Tidaklah salah pegang anjing, tp apa sebabnya sampai buat kempen?Nape x buat kempen ke masjid ke? Kempen menerima hudud ke kempen menerima konsep Kalimah Allah yg sebenarnya ke.. Inilah jarum halus yg dicucuk kpd umat Islam agar menjadi fahaman liberal n plural.. Nnt akan ada yg kata knp ustaz bising isu anjing knp x bising isu memegang bukan mahram x bertudung dll, yg itu pun berkali2 dah saya tegur n nasihat tp dlm bab kempen anjing ni, ianya satu gerakan yg cukup halus utk menghalalkan sesuatu yg sudah diharamkan dan dimulakan dgn satu kempen secara kecil2an yg akhirnya akan merubah n menidakkan hukum dan itulah tujuan asalnya.Berhati2lah dgn kempen sebegini, lepas kempen arak mai anjing pulak lepas ni apa pulak?Jgn lepas ni buat kempen babi pulak dgn alasan bahawa babi skrg dah bersih dah diternak dlm aircond dah mengamalkan tahap kebersihan mematuhi piawaian antarabngsa.Halusnya kempen anjing ini namun sayang ada segelintir umat Islam yg tidak cukup halus matahatinya utk meneliti….

my though, kenapa mudah sangat orang zaman it kita ni mudah dipengaruhi. atoo bukanlah orang yang kuat agama. serius. dah kalau tak bole, jangan dibuat, itulah yang mereka ni nak sangat buat. untuk nak lebih jelas pasal hukum hakam ni bole refer hukum pegang anjing - drmaza. semua ni just my #randomtalk. atoo minta maaf kalau ada yang terase dengan tulisan ni. 


islam itu mudah dan tidak pernah menyusahkan umatnya!
xoxo =D


September 30, 2014

kenapa nak marah?

#nowlistening: back by infinate
#mood: takterluah

bismillahirahmanirahim.

idea nak menulis tengah melonjak di otak kanan dan kiri atoo ni. kemain beriye benor aje budak ni. malam ni what im going to share is about feeling. jom kita berfeeling malam yang indah lagi cantik. feelin kali ni. ya. marah. semua komfim for sure ade perasaan nak marah ni bila-bila masa tanpa kita tahu mengawalnya. oh, yeah.. atoo senanya baru lepas kena marah. hahahaha.

semua orang salah. tak bole ditegur langsung time tu. ingat dunia ni dia sorang yang punya. tak pun dilempiaskan pada sekeliling. orang? sape yang ade time tu menegur, memang cari nahas. objek? pintu dihempas. barang main campak-campak (penjahanam barang). taip laju-laju kalau tengah buat kerja. bukak radio pekak-pekak. eh, kuat-kuat sampai jantung degup-degup. pastu baring sampai tertido. bangun komfim dah lupa. haaa, tu dia style atoo melempiaskan kemarahan melampau.


kenapa kena marah ya? selalu persoalan ni muncul lepas atoo tengah marah kedahak sangat. sebab rasa tak puas hati. sebab nak menerangkan kebenaran yang disalah ertikan. ataupun disalahfahamkan. ataupun memang salah engko pun tapi nak cover kau prefer untuk marah. ataupun mengdefendkan diri, saya tak salah. sila fahamkan situasi. aku penat itu, ini, itu, ini dan balik-balik nak dengar kau punya tak puas hati?  what the.... macam tu?

keadaan kedua yang atoo perasaan bila memendam. yang ni memang diluar dari kawalan. bila segala berhari berminggu perasaan yang terbuku tu terpendam, sekali meletus. habis dah. terbakar hangus. fire extinguisher pun time tu dah tak bole guna. kemarahan macam ni pada atoo jangan disimbahkan minyak bagi menyala. sebab semua ni boleh melarat sampai kes tertetak, tertikam, terbunuh, terpukul dan segala ter diluar kawalan.  

pihak yang kena marah tu pulak, ada lebih baiknya memilih untuk berdiam dan menerima even bukan kita yang salah. orang kata kerana lidah, badan binasa. walaupun bukan badan kita, tapi sekeliling kita. sebab selalunya bila sampai satu tahap marah dah habis, perkataan menyesal, malu dan bersalah tu muncul dengan sendiri. dan itulah manusia. yang tak pernah lepas dari kesilapan. 

kadang-kadang seriesly atoo tak faham kenapa seseorang tu tak dapat kawal marah dia langsung padahal salah yang pesalah tu buat bukan sebesar kuman pun. ok. ni tengok situasi lah. kalau salah besar, keadaan nya lain. banyak keadaan sebenarnya yang membuatkan kemarahan tu boleh timbul disebabkan kita lepas pandang. kat sini atoo sharekan sikit cara nak kawal marah. kontrol marah tu sebelum kita menyesal di kenudian hari. 
  • banyakkan minum air kosong. sebab api kemarahan si setan ni boleh dipadamkan dengan airsejuk bersama bismillah.
  • pause. tarik nafas panjang tiga kali (min). pastu blah. cara ni bole buat kita sedar sekejap dan pergi buat kerja lain. persaan marah tu akan berlalu.  
  • ingat tuhan. sebab kau tu cuma hamba. sapalah kau hamba yang kerdil tu nak marah ketentuan yang dah tertulis untuk kau. kalau tuhan marah, kau pulak tak sanggup kang.
  • ambil wudhuk. berserah diri. mengaji. 
nak tahu lebih banyak cara lagi pergi google sana. banyak lagi cara, tapi yang kat atas ni atoo shortlistkan. sebab bila time tengah marah ni, emosi akan berjaya mengawal otak untuk berfikir secara rasional. so, cara paling senang minum air banyak-banyak. sebab bila dah marah, cakap macam-macam, cakap banyak-banyak, cakap jerit-jerit, tekak akan haus kan. hahahaha.


last but not least, semua yang atoo share kan just my #randomtalk pasal marah. kalau kita marah, cubalah untuk mengawalnya. sebab nak mengelak tu payah sikit rasenya. nanti ade pulak kate kita tak normal. dan kalau kita yang kena marah, berdiamlah. kita punya fakta betul semuanya salahlah. dia je yang betol. sebab dia yang tengah marah ni cuma nak luahkan perasaan terpendam yang dia taktahu nak luahkan pada sapa. itu je. cuba menjadi pendengar ataupon jangan dilayankan marahnya. kira buat taktahu. kekadang sebenarnya dia ni mahukan attention dari kita kan? hahhaha...


selamat mengawal kemarahan semua. peace yaw!
xoxo =D



September 2, 2014

i'm back

#nowlistening : cross my mind by twin forks
salam kemerdekaan. 

eh masih lagi dalam mood mood merdeka kan. hola readers. haha.

ade lagi reader ke? terima kasih kepada kamu kamu kamu yang terklik or terlajak or yang masih setia nak membace cebisan karya yang dah lama putus dan akan cube untuk merangkak balik. amboi, ayat. hahaha.

atoo baru je lepas tengok roomate. hahaha. kpop tak sudah lah kaw ni atoo. dan ape yang buat atoo tertarik diri dengan relanya nak menulis pasal ni.. kenal dong wook? yup. lee dong wook yang hotel king tu or iklan downy yang baru tu. yang latest nanti dia tengah shoot iron man. ok. hahaha. berbalik pade sebab ape atoo nak share satu statement roomates yang pada atoo aota. hahaha.

" sharing that pain, the roomates grows a little closer.."

yes. sharing the pain will gets us closer but at the end, it will damn you. hahaha. omputih kaw teruk atoo oit. bila kita close dengan somebody memang nice la bole share memacam. share segale pahit manis kehidupan kita. share sape yang kita admirer, share ape yang kite dislike sesama.. tapi bile kita end up dengan break up, semua cerite tu akan leak sampai satu dunia meletop kaw. perghh, time tu malu rase muka ni tebal macam kamus oxford tu haa. 

that's what was happen to me. dua kali. dua kali. bila ingat balik, yes ada hikmah atas semua yang berlaku tu. ada reward yang atoo dapat at the end of semester. alhamdulilah. rasanya atoo tak pernah share kat dalam ni. cerita nya quite the same, and the results.. give me more smiles. alhamdulilah. terima kasih lecture atoo dari uitm segamat, johor. satu tahun setengah, yang pada mulanya. yah. atoo sangat bencikan segamat. series talk. tapi bila dah praktikal ni, rindu jugaklah segamat tu. hahaha.

sharing the pain together sebenarnya memang akan grow closer tapi pada mereka yang berhati mulia sahaja. antara laki dengan perempuan, yes! perempuan bahaya. hahaha. mungkin laki, dorang just dengar dan simpan or lupakan sebab bak kata haris iskandar memory laki short term. perempuan ni leceh. sikit-sikit nak emosional overeact terover. berhati hatilah dengan orang pempuan ni.

bersyukur. bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang akan buatkan apa yang kita ada sekarang ni sangat bermakna. dan sekarang. atoo tengah praktikal. pengalaman? baru sebulan. nanti atoo share sikit tips praktikal yang atoo dah ambik mudah dan memakan diri. hahaha. eh, alhamdulilah. atoo ingat lagi pesanan sahabat jauh atoo. 

"ape yang kau alami ni tak sama dengan orang lain, sebab kaw terpilih. kaw teristimewa untuk rasa semua ni... thanks leley.

statement ni selalu je bermain kat kepala atoo bile atoo tengah down. dan its work on me to start the wake up again. sayang kaw banyak banyak leley. insyaallah nanti kaw konvo aku nak follow. 

okaylah. setakat ni dulu cebisan hati ni. nak sambung cari jornal dan menulis balik. insyaallah. one day..


salam.
xoxo =D


October 19, 2013

Jamboree TaHa@U

date: 20,21,22 Sept
venue: Kem Tebing Tinggi, Segamat
mood: excited + takot pun ade gak

dear bloggerz..

actually tajuk post ni dah lame bebenor jadi draf.. dan malam aim malam ni nak kosongkan pak draf. so, this is the story la nak cerite.

dipendekkan cerite tak banyak yang bole share kat sini, disebabkan urusetia kem tu tarik semua alat komunikasi. kira macam betol-betol punya putus hubungan dengan dunia luar. eh, intro sikit. kem ni 3hari 2malam. kalau lebih 3hari rasenye mau tak patah tulang-mulang den ni. penatnya hurmm, tidor satu hari pun tak bole recover satu badan. huhu. fine. atoo bukan kaki kem. ni pun free haa... mak nak kasi tahu. 

macam tag yang kat atas tu terang lagi nyata the word TaHa@U refers to encik penganjur kem kali ni. yaitu, TabungHaji bersame BHarian bersame bebudak unibersiti. pendek citer lagi, atoo tersangat bertuah. after berebut belon bagai untuk dapatkan group. baselah hidup dalam kem, hidup berkumpulan. mygroup is 9. official name 9gag. 

bebudak unibersiti yang terlibat, ofcorse, my uitm segamat tercinte, bebudak kptm batu pahat, dan unikl. dalam tiga name besar ni, my opinion la, unikl paling menyerlah. why? sebab dorang paling ramai dan gegile la.. dan kptm batupahat tu baru nak berjinak-jinak masuk uni. bebudak diploma lagi. adek-adek. hekhekh 


hasil colekan #twitpic geng kptm. ni kira picture paling semua ade. kalau nak zoom carik budak uitm, boleh juling mate. tapi, nak bagi nampak, duduk depan-depan. hahhaha, i'm the green lady.. tepi tu je hah.. depa kate, gambo ni masok paper. tapi entahlah.. bhahahha...

aktiviti yang bole atoo short listkan, masak. ini paling main kot. datang-datang, dapat kumpulan, terus kasi bahan basic, then memasak witjout any utensil tapi gune palehotak. siap ade judges yang nak rase sardin tropikana..ohh, thats my group menus. agak mencabar jugak la. tapi nasib menyebelahi kite. dalam group atoo, gegurlnya, uitm student. and thats make kemis tu dah ade.. huhu..

activity indoor or outdoor:
  • river crossing (base je, sebab dah penah buat), 
  • rafting (buat rakit+pusing sungai+nebesgile sebab atoo kan comel...), 
  • jungle survive (jaoh gile jalan, then kena memasak ditengah-tengah hutan getah, cari cacing banyak kali, kena pi pancing sendiri..teamwork kena kuat),
  • nightwalk (boleh la, sebab dah penah buat, so enjoy jugaklah),
  • malam kebudayaan (wajib ade, grop atoo hentah pape. sekian..), 
  • jenazah session (cara-cara nak kapan) and 
  • munakahat sessionn (paling gelaksakan, rase macam pi kusus kahwin..hehhe)
that's all.



disebabkan nak bergambar di tempat kejadian agak tak sempat, setelah ditakluki habis oleh geng unikl ngan geng kptm, so, uitm begambar dalam bas je.. sobsobsob.. bole kire ni tak sampai satu bas penuh pun.. dan sampai-sampai jom last picture koranggg..

Kem Jamboree Taha@U kat Kem Tebing Tinggi Segamat.


xoxo =D
p/s: dalam satu team kalau tak capai satu kate, team tu takkan kemana..*tetibe


May 11, 2013

Kai Langer and his girlfriend Ellen

catch your grenede for yeahhhh!!! (sambil kejam mata kuat-kuat...)

hehehe, lagu ohsem abam brunomars memang sentiase dihati den. atoo rase maybe ade sesetengah dari pada korang dah tahu pasal adik Kai Langer. Just perkongsian ringan malamni. check this out!

Kai minat sangat dengan si brunomars tu sampai la kuarq version grenede junior. eh, bole kira macam junior brunomars gak atoo tengok adik kai ni.. and he just was only 4 years old... so adore and make me berkerut same bile tengok dia nyanyik. hahhaha. fanpage dia, Kai Langer


ni masa first time dia attends Ellen show. series atoo tersengih-sengih siap berkerut kening tengok style Kai Langer ni sing. series adoreable...

a letter from Kai to Ellen for the first times shows dia.. "i don't want any other Ellen..." comel jer...
okay, lets watch this out... grenede form kai


superduper adoreable kan! 

comeback Kai Langer kali kedua, masih lagi dia style mate berkerut, tangan terangkat.. baru sedar style abam brunomars ke... hahhha.. comel! second video, when i was your man..

dia berjaye meet up brunomars. okay, sumpah jelesss!!! 

gentlemen je time kai pegang tangan ellen.. hehhe.. 
tak bole nak bayang macam ne lah kalau dah besar ni, triple adore ni..

"...i was yourr mannn... " melt kejap. >.<

p/s: mood excited nak konvo ni masih lagi dupdapdupdap ni.. hahha gedikss jap. tapi dengan pakej comboS sekali. mata pedih, hidung berair, tekak sakit.. ahamik kaw! eh, selamat berkonvo semua yang bakal berkonvo #uitmshahalam #konvo78. jumpe isnin ni...


sekian.
xoxo =D

May 10, 2013

otak kacau sampai jadi burung hantu

#mood=otak kacau
#nowlistening=around the world

arghhh! what the hell! what theee.. f.... okay series minggu ni minggu amat tak dapat nak diterima otak murah atoo ni. series kacau otak gua. tahu kan perasaan nak cakap, tapi tak mampu nak cakap. nak bagitahu tapi tak mampu nak bagitahu. series dayus kan si mangkuk jamban atoo ni. x.x

eh, sorylah entri kali ni takde nye berinformasi. almaklum, tuan belog tengah otak kacau. sekian.

dan memang betol. tepat sekali. orang yang bename manusia ni kalau nak diajak teman huhahuha, meronggeng, memang tak payah cari. datang je melulu. tapi yang sebaliknya ni.. susahkan nak jumpa. ok. sorang demi sorang, atoo dah nampak true colour yang kita selalunya nampak at the end kan.. yup!

tak reti menerima pandangan orang lain dan series pandang remeh kat pendapat orang lain. ha amik kaw. panjang punye version. senang cerite please respect orang lain la. sikit tegur, mula nak tacing. walawehh. dah besau kot. dah bole jadi bapak orang pun. dah kenapa nak jadi gedik lagu tu. tolonglahh. tolong ubah sikit behave tu.. takpe, yang penting, lainkalilah.. takde dah.

social ke sooosial? hmm, atoo minta maaf sebab atoo ni tak tahu nak bersosial sangat. entah. rase tak selesa lagi kot ngan mereka. rase macam tak perlu kekadang. sebab maybe ade benda yang lebih penting lagi kot. sebab kaw skema la derr. okay. yes. i'm nerd! takla. kadang-kadang atoo join jugak. tapi maybe dengan orang yang atoo trust dan selesa. atoo minta maaf.

silent killer. silent sangat sampai memakan diri. padan muke. sebenarnya penakot nak menyatakan pendapat ko je kan.. huhh, sengal bi nti bongek. keep silent and remain silent and act to be so cool and be someone else for made being acceptance. hahh, kan dah keluar omputih kami. or keep being plastic beg that full with rubish.

lately ni, atoo selalu terfikir. agak-agak la kan. ape ye dorang cakap pasal atoo? teringin nak tahu. ape kekurang atoo. sebab, ego. yes. atoo ego. taknak nampak kelemahan sendiri, tapi nampak kelemahan orang lain cepat betol.. see...#budakbajetbagus

be tolerance. memang tersangat penting kan. kalau dah memasing nak ikot kepala masing-masing, hasilnya roti hangus satu.. bukan bakar dah.. hangus terus. atoo minta maaf. sebab saya complicated person. benda senang bole jadi rumit, apatah lagi yang rumit jadi rumit kuase dua. so, kalau nampak atoo terlalu cerewet dalam kerja, atoo mintak maaf sangat-sangat.

dalam nak jadi diterima umum memang susah. sebab, tak semua suke ape yang kita suke dan tak semua mnyampah dengan ape yang kita tak suka. dan mengalah bukan bermakna kite menerime sluruhnya. tapi menunjukkan kita bole menerime... fahamkan...

hah lagi satu. alahai ustaz oi. ape kena dengan hang ni haa. atoo teringin sangat nak tahu, sapelah judges dia time mock teaching sampai bole accept jadi lect. okay. ini series sedih. bukan tak hormat lect, tapi yang ni for the first time of my life dapat sorang lect yang totally pelik. bukan atoo kuang ajar taknak hormatkan dia, tapi... ish kalau korang ade kat kelas tu, gerenti punye terfikir soklan yang same.

dan dah dua kali, kes dia naik seyh tetibe. fahamkan? bole ea lect macam tu? punce dan sebab, student tak bawak buku. sebab kan sorang student, satu kelas kena tempiasnya. sebabkan nila setitik, rosak susu sebelanga. okay, yang part tak boleh nak accept, dia punye stail marah. cikgu sekolah pun tak macam tu punya stail la.

bile dia mara, dia akan cakap ulang-ulang (bagi kita naik hangin), tumbuk meja (kasi nampak garang kot), dan latest ni hempas buku kat meja ( kasi nampak series garang)... yang penting, bukan kat student yang bermasalah tu, tapi satu kelas jadi budak bermasalah. lepas tuh, cakap berulang-ulang nak bagi kita yang tak bersalah ni sakit hati, telinge, dan otak. arghhh!!! kenapa ada lect macam ni?

ish, banyak pula cerite budak otak kacau ni. eh, ni bukan nak bagi pihak kedua mahupun ketige  marah. dok aihh, cume just luahan budak sengal binti bongek. luahan dia, bile dia totally lone ranger. kesian kan... ish..ish..ish..


psst: hidup kalau takde masalah hidup bukan lumrah hidup namanye.

sekian.
xoxo =(

April 21, 2013

dah senam otak?


#nowlistening: feel this moment
#mood: journal buat balik

salam ahad guys! kali ni just some fun test atoo nak share. exceli tengah nak hilangkan seteghesss kepala otak mencari bahan kat tenet tapi tak kejumpaan. hurghhh!! ape-ape hidup mesti diteruskan. #pulakdah. and jalan mesti kedepan bukan kebelakang. #nakjugak

jom check this out! otak mane lebih berfungsi?


yeszaa.. i can read this!!!


woww, ok. otak atoo dah bergado.. takmo-takmo, hidup ni kena berdemokrasi ye.. #tetibe #pru13

done! exercise my mr right and mr left! nak kena banyak guna pakai hari ni. dan sambung balik buat assignment. #target today, assign cb dengan bel #wajib siap! #inisemuapoyoooo!!! 


sekian. 
xoxo =D

February 25, 2013

gune baucer dan dapat lagi baucer?

salam blogger,

gune baucer dan dapat lagi baucer? What? sapa taknak.. hoyeyehhh... ehhe.. atoo cuma nak share sikit kepada penerima bb1m yang dah tahu atau belom tahu info-info terkini kedai buku yang gune baucer. dorang ade buat promotion lahh..




MPH

MYBOOKSTORE


dah usha, masing-masing boleh pilih lah yang cara yang paling berbaloi gune baucer bb1m ni..

errrr...mydin pun bole guna? buku ape je yang ada ye? mybookstore tu kat mane? mph tu ade ke kat segamat ni? popular siap nak ade limit-limit pulak.. hadoiyaii.. border takde pun.. mph pun.. eh, border dengan mph ade kat segamat ke?? arghhh!!! ini tidak adil, tidak adil, tidak adil bagikuu...#yuna


selamat mengunakan baucer!


pstt: macam kena turun keyeeyl je ni..? huhh...
xoxo =D


February 7, 2013

segamat aku datang

selamat pagi pembacee..

bismilahirahmanirahim. menulis dan terus menulis. betullah orang kate, ape yang kita nak tu selalunya lain yang kita dapat. sama ada baik atau sebaliknya, itu depend pada bagaimana kita meneruskan perjalanan atau merangkak untuk meneruskan cerita kita. okayh. mukadimah merapu sekejap. hehhhe. okay. okaeyh. wokeyhhh...

sape budak uitm? result pun dah keluar. whuaa! sobsobsob. arghh! semua perasaan bercampur baur bila tengok result tu. dan why? why? why me? hanya kenapa yang tiada jawapanya. ahaks! tulah ceritanya, ape yang atoo harapkan tak berapa nak dapatlah. takpe. maybe ape yang atoo impikan tu, belum masenya untuk atoo dapat. all is well!

nak sangat muke excited terlebih macam ni..

dapat kat mana? jangan ditanya! kat belakang rumah. okay, tipu je. kat kampung halaman. semakin jauh kita harapkan, semakin dekat je sebenarnya jodoh kita. hukum karma. tapi. satu keputusan perlu dibuat. dan dah dibuat pun. cuma perlukan 2tahun je. tak lama mane kan. yes. i accept it. with a lot of love. hahhaha

perasaan? oh makk.. takutlah. neves sangat. macam mane? semuanya? hostel camne? dekat ke jauh dengan fakulti? kawan-kawan baru? kalau terlambat bangun camne? aduihh... hahh, tahulah kalau masuk uitm tu macam-macam nak kena get ready. macam nak kena approved by gred A. rekod kesihatan lagi. hah ni lagi yang atoo kureng sangat. kena pergi hospital lagi. check.check dan check.

try untuk nak think + la ni..

agaknya macam mane lah cerita aku nanti? korang yang pernah jadi student kat segamat tu, meyh la share story. tapi kat mana pun kita itu bukan pokok pangkalnya. semua terserah pada hati dan otakk yang tahu cara nak meneruskan plot storyline kan. yup. kat mana dan dimana bukan halangan untuk teruskan perjuangan. ayat nak power je budak ni.

dorang tawarkan course pemasaran. omputih panggil marketing. rasenya marketing atoo tima diploma dulu tak de teror sangat. tapi is ok. mencabar ke tak? eh, cabaran tu kena ada baru lah terasa lauk itu sedap dengan segala perasa kan.  

dua tahun yang diberikan tu atoo takkan sia-siakan.. even mustahil nak dapat dean list, tapi i will try my best. insyaallah. my wish? harapannn. harapan menjadi layu. ingin ku bahgia bersama. menjadi kenangan. memburu impian masa kita selamanya. teringat pulak lirik ni. eh, harapan atoo nak jadi wedding planner tak pernah layu okay!! tapi cume belum tiba masanya... hehheehe

cukup la setakat ni membebel dengan menaip hentah pape. kepada yang dapat menyambung.. congratulations atoo ucapkan. semoga kita same-same memburu gelaran dean tu. kepada kawan-kawan atoo, kita dapat jaoh la. tapi nanti time konvo, mintak-mintak dapat jumpe semua dan hang out same-same..rindulah korang..


sekian. xoxo =D


January 1, 2013

hari pertame 2013

bismilahirahmanirahim..fuhh
mood: kalau tak ke mane.adelah
song: summer dream

dengan tertulisnya update kali ni, maka dengan itu. tercatatlah sebulan atoo duduk menanam anggur dengan jayanya. alkisahnya. hahha. tak rase boring? seriesly, sebulan tu macam syurga ko tahu jah! bangun ade sarapan. eh, bangun sesuke hati taw. lepas bekfs buka lappy. watching2 korea. sampai malam. hahaha. freedom for ever. gile la kaw atoo.

ehhe. into nak kemain ye story. takdelah. nak start tahun baru ni. nak buat kerja yang baik-baik je. same jugak dengan menulis. tetap diteruskan sampai akhir hayat atoo. maknenya tahun ni dah masok 22. alah, ade ape je pada nombor tu? takde hal la. kite just go on je dengan ape yang sudah tercatat untuk kite. 


azam tahun baru? hahahhh. banyak kali sangat nak buat azam, tapi yang capainya, boleh kira dengan jari lah. untuk tahun ni, cukuplah atoo cuma nak tunaikan azam yang lepas. simple.lepas ni dah tak bole memain dengan hidup. atoo dah nak kena series dengan the story of my life. wuahaha, takotnyeee

jeles. yup. mane tak jeles dengan kawan atoo yang dah ade life masing-masing. ade kerja tetap. gaji yang masyuk setiap bulan. ade kete masing-masing. ade pakwe. ade makwe. ade husben. dan ade anak. arghh. mesti korang dah takpayah pikir macam mengile dah lepas ni. mencari dan terus mencari sampai tak tahu ape  yang nak dicari macam budak seekor ni.. atoo tumpang gembiree untuk korang semua.

cerite. mungkin cerite atoo panjang lagi. bukan cerpen tapi novel. hahha. nak yang happy ending je ea. eh, of courselah. setiap orang kat dunia ni, dah ade plot jalan cite masing-masing. cume spanjang atau sejaoh mane plot cite tu kite yang merancng dan tuhan yang menentukannya. yup! exactly right.

nak cite pasal hari pertama ni, harini, sehhari suntuk kemas rumah. sebab setart from today atoo jadi anak tunggal. my sis dah balik kepangkuan hostel tercintan. muahahaha. pergilah sekolah. eh, atoo tak share dengan korang. adik atoo tu, dapat 8A you olls. gelige banyak otak dia kalau nak dibandingkan dengan  otak atoo. rezeki dia kot.

perancangan 2 bulan ni before sambung deg? atoo tak merancang lagi. just follow the road je la. malas nak fikir sampai rambak otak. oh ye. atoo mayba start menulis. maybe cerpen. atau novel kot. kalau siap. cantek storynya, atoo share dalam blog ni. wat mase sekarang masih dlm manuskrip lagi. ehhe. sabar menanti ye.

okaylah. sekian untuk merepek kali ni. daa..



 

December 12, 2012

C.I.N.T.A 12.12.12

assalamualaikum blogger!

olla pembace. o.O amboi korang.. semua nak update cerite 12.12.12 ye, dan atoo of corse nak jugek.. 12.12.12. sape sambut beday? sape kawin/nikah arini? sape declare kapel/break arini? hehhe. hopefully, semuanya berjalan dengan lancarlah hendaknya. mesti semua taknak lepaskan tarikh istimewa ni macamtu je kan. mesti kena ade sesuatu yang perlu diciptakan pade tarikh yang kita jumpe sekali seumur hidup. ye dak?

gambo tiade kena-mengena. nice try bro! hehhe

hurm, ape yang nak dikongsikan pade tarikh ni? berbelik pade tajuk post. yup. is all about love. cinta. nak habaq kat hang pasal cinta ni. sebenarnya baru jap tadi atoo usha blog somebody ni. dah lame tak dengar citer dia. rupenye sedang dilande ombak besar tuan blog tu. patutlah senyap je.

agak-agak korang lah kan. kalau bercinta, diantara laki dengan perempuan ni yang mane satu paling bahaya? okay. kejam sangat ayat tu. tukar sikit. *yang paling perlu dijaga or maybe yang perlu diawasi? senang cite yang mane mesti ter ter tercurang dulu? hahha. sebab tu orang kate trust tu penting dalam perhubungan. kalau tak, memang tak ke mane la hubungan tu kan. terasa macam doktor love la plak. *wink

kalau pade post yang dulu, atoo pernah cakap. kesian kat lelaki. lelaki yang setia selalunya akan jumpe pempuan yang kurang dulu, baru yang betul-betul love. ade orang marah statement tu. sebab katenya semua pempuan bukan camtu. dan tak semua lelaki tu setia namenye. untuk buat kali kedua, atoo terdengar lagi cerite yang sama. 


orang yang tak bercinta mane bole cakap pasal cinta la! satu statement yang buat atoo kelu kejap kot. camne ye rase bercinta? rase ade orang nak bermesej. rase menunggu bile mesej tak direply. gaduh-gadoh kejap. merajok bile tak dipujuk. bergayut tak hingat dunia. bile hangout, lepak  kat mall, tengok wayang, makan.. macam tu ke bercinta? atau perlu invest yang banyak untuk membeli cinta? hahha.

maybe atoo tak layak kot nak cakap pasal love ni kalau tak pernah mengalaminya. chopp! ni blog atoo kan. so, suke hati atoo la nak cakap pasal ape kan. bagi atoo, cinta ni cukup simple je. only two things. tak payah korang nak frust meronggeng bile putus dan takpayah nak hevokk sangat la bile dah bercinta. dan kalau dah terime dia seadanya bile dah declare tu, so tanggung la segale risiko yang bakal berlaku kan. simple macam abc.

bebalik pade blog yang atoo usha tadi tu, maybe dia tersilap menilai. terlalu banyak memberi, sedangkan dia terlalu sikit menerima. dan bile si dia buat hal, memang sakit la bile dikatekan break-up. kalau awak nak tahu. karma tu wujud. dia akan dapat jugak dia punya bekalan sebab kat dunia ni semuanya mesti adil. cume datangnya tu lambat atau sebaliknya. dan bunga bukan sekumtum, kumbang bukan seekor. masa akan mengubati segalanya. percayalah.

cinta sampai syurga...

tapi kan, kate Ally Iskandar, bercinta lepas kahwin itu indah. maybe. eh, for surelahh beb! kalau atoo dapat pilih. ehhehe. *shy-shy cat kejap. nak jugak bercinta lepas kahwin. indah kot. kalau diizinkan-Nya. insayaAllah. amin kan cepat semua. hahha. tapi untuk ade kehidupan yang ade komitmen macam tu. serrrram deyh. buat mase ni, banyak lagi mende yang nak disettlekan/ di-njoykan mase solo. hahha

eh, dah melalut jaoh ni cik atoo oi. hekhekhek. cinta jugak tu. okaylah. melalut bab cinta ni memang pandai. cube kena batang hidung sendiri. haa, terkedu mak nak. ape-ape pun. bercinta itu indah. jangan kita rosakkan indah itu disebabkan kekilafan kita sendiri. takde cinta yang boleh membunuh. cume kita yang jadi pembunuh sang pencinta. haaaa? hentam sajelah labu.. hahha


seteruk mane pun cinta, jangan pernah kita lupakan cinta kita yang satu. cinta kita pada si-Dia hingga hujung nafas kita. sebab Dia takkan pernah lupekan kita walau sejahil mane pun kita terhadapnya..


psst: kalau kita dapat rasekan ape yang kite rase, kita pasti rase ape yang kite rase.




November 2, 2012

hilang


lagi, lagi dan lagi.

okay. hari ni malu lagi. malu sangat. itulah bile diri sendiri takde kondifent langsung nak hidup. seminggu dan pun berlalu. dah masok bulan sebelas dah pun. nak patah balik. malu. ego tinggi sangat. totally loser la kaw. ni je la yang aku tahu. tak suka. menulis. suka. menulis. rase tak puas hati. menulis. takde yang membaca. aku menulis kerana aku suka menulis. kalau ada yang menbaca, thankz!

rasa-rasa apa yang kaw nak dalam hidup ni? tak tahu. eh, duit. yup. i need money for continued my life as proper human. today. aku rasa kecik sangat. rasa im useless. rasa dah tak nak teruskan hidup. nak balik johor. duduk dalam bilik.  tunggu hari je. tunggu hari je. hahha. simple kan.

tapi hidup tak mudah macam abc kan. dah ramai yang aku libatkan. dah ramai yang aku susahkan. takkan tibe-tibe aku hilangkan diri macam tu. tak baik la. itu satu jalan yang memakan diri sendiri tahu tak.tapi bole ke kalau nak hidup macam manusia lain. rase sentiasa berkonfident untuk bercakap dengan orang lain. bertemu dengan orang. *sigh

rase macam salah pilih jalan la. jalan yang memakan diri yang kaw amik. camne? tu la, cakap abah kaw tak mahu dengar. bebal sangat nak buat keputusan sendiri. tengok sekarang apa dah jadi. mak. abah. along bukan anak yang boleh diharapkan. along minta maaf.

so, kaw rase ape yang kaw nak teruskan untuk teruskan hidup? hmm, tak tahu. ape yang kaw nak buat untuk dapatkan duit untuk hidup? *sighhh tak tahu. ape yang kaw nak jawab ngan mak bapak kaw? hmmm... tak tahu.

takde sape yang bole faham kaw, kalau kaw sendiri taktahu ape yang kaw nak dalam hidup atoo!


-totally need someone dah ni!- 

RAKYAT JELATA