Showing posts with label praktikal. Show all posts
Showing posts with label praktikal. Show all posts

December 6, 2014

anak terkunci dalam kereta??

#mood: nak topup tidur
#nowlistening: senyum lagi by #markadam #qiera

assalamualaikum dan solamat sore masyarakat blogsepot

harini hajat dihati nak bebelog lepas balik kerja, tub-tub pi layan maharajalawak pulak dulu. niat hati dan pemikiran langsng tak seiring ni. niat memang macam-macam, tapi bila sampai masanya. dok perabis membuang masa online entah apa. bila kat ofis, cepatlah pukul honam, nak tidur. semalam tak cukup tidur. dah sampai rumah, melayan tenet plus tengok cerita koya. lastnya, tido 2 3 pagi jugak. dan macam semalam. hahaha. that's me! 

sudah. panjang benaw intro hang! sebenarnya atoo nak share pasal case anak tertinggal dalam kereta bersama kunci kereta dan enjin kereta yang hidup. fuhh. panjangnya tajuk case ni. rasanya dah dua kali terjadi kat area tempat atoo praktikal. #seriustalk rasa terpanggil nak tulis pasal ni. dan pastinya ramai yang cakap semua ni salah kecuaian si ibu atau si bapa. yes! for me, yes it is!

kalau tak silap atoo, dah ada Akta Kanak-Kanak 2001 akan dikenakan kepada ibu bapa yang sangat "sibuk" ni. yang ini antara case 2013, kecuaian ibubapa yang paling besar impact nya pada dunia kita. macam-macam positif negatif cakap-cakap orang warga kita sebenarnya. pada atoo, semua yang terjadi ni ada sebabnya dan pengajarannya yang perlu kita ambil berat. perkataan terlupa, penyesalan, dah langsung tak guna lagi dah kalau semua ni terjadi pada diri sendiri. ya. memang ibu bapa takde niat, tapi kealpaan tu menjurus kearahnya. Al-fatihah untuk arwah. minta-minta kita semua dijaukanlah. 

-gambar hiasan-

dan berbalik pada kes kat tempat atoo tu, anaknya yang berumur 2tahun kalau tak silap. ditinggalkan kejap je. si ibu nak bukak pintu drill ofice. cuma sekejap. then, balik ke kereta. tengok-tengok pintu dah terkatup sambil lock. kereta wira kali ni. sangat sekejap. dan sekejap tu jugaklah pintu terkunci sendiri. ramai jugak lalu lalang. datang cuba membantu. tapi tak semua kereta sama caranya kan. ada jugak yang datang menjenggah ambil berat katanya. tapi cuma mampu melihat. #tipikalmalaysian

dan disebabkan atoo rasa offended sangat tadi dan hanya mampu melihat tanpa membantu atoo share kan dengan korang hasil pencarian atoo. ni salah satu cara omputih barat sana bagi kita tips nak bukak lock kereta guna tali. talinya lebih kurang macam tali seluar track yang selalu ada kat pinggang tu. kalau tak pun terjadi pada kita, mungkin kita dapat membantu yang memerlukan kan.


cara kat atas ni, pintu kereta tu kena bukak sikit. dan yang kedua, bawah ni cara orang kita. dan tadi dorang guna cara ni. first, kopakan sikit getah hitam cermin tu. then, guna pembaris. tapi diingatkan tak semua kereta ya..


banyak lagi sebenarnya video cara dari omputih sana kongsikan. korang boleh klik How To Open DoorLock without a Key. hopefully tak dapat membantu, tapi dapat memberitahu kepada masyarakat kita pun jadilah. sebab memang kita semua sentiasa beringat, taknak berlaku. tapi yang nyata kecuaian dan boleh membahayakan datang tanpa diberitahu. jadi semua, sesama lah kita sediakan payung sebelum hujan lebih lebat lagi. 


xoxo =D
selamat berweken semua!


December 3, 2014

mandi milo pergi balik kerja

solamat datang disember!

entri pertama atoo pada bulan disember? alhamdulilah. masih selamat dan diberi peluang untuk bernafas lagi hari ni. dah. yes!! yeyeyeah!! bila dah masuk bulan disember, that means lagi dalam 20hari je nak berkhidmat kat tempat praktikal atoo ni. lalalala. tiap-tiap hari yang mendatang 20hari ni, atoo nak berkhidmat serajin mungkin. bhahaha. 

but. yang tak syok nye accident semalam. pagi tu as usual siap lengkap bertudung berbaju kurung ofis. duduk kat meja dapur. pagi tu mak buatkan lempeng, sebab nak dicicahkan dengan asampedas semalam. oklah. dah cantek tu. then, mak cakap, milo tu belom letak susu. ok. mak ambil susu, then put on the table. abah yang kat depan pulak tanya kenapa cover susu f&n tu lain dari yang selalu. atoo pun beriya angkat tin susu tu then terlanggar cawan milo then selamat milo tu tumpah satu baju kurung atoo. arghhh!!! petanda apakah ini.


mak komfim bising pokpekpokpek. atoo terus bangun. sengih kejap. terus masuk bilik salin baju. atoo masih dengar lagi lah mak punya pokpek kat abah. and sebab atoo dah lambat, dorang yang kemaskan perkecahan yang atoo mulakan.

itu tak habis lagi. balik ofis, the whole day kat ofis masih terasa atoo pakai perfume milo. hahaha. balik tu, cakap abah nak singgah pasar malam. teringin nak ayam goreng katanya. settle beli, sampai rumah atoo dalam keriangan lah hajat ayam goreng tercapai. bernyanyi lalalalalala dari pintu masuk rumah sampai meja makan dapur. 

adik, aku beli ayam goreng.. lalalalaala (keriangan dapat ayam goreng)

tangan ni cepat je capai pinggan. cubit ayam. bukak tudung salji. then again. atoo tersendol milo. sekelip mata je bermandikan milo lagi. tempat yang sama. meja yang sama. air yang sama. tumpah yang sama. posisi tumpah yang sama. again. arghhh. mak atoo lagi la. asking, kenapa ni along? kalau sekali tu salah takpa. ini kalau kali kedua, bukan sengaja. atoo speechless. dalam hati sumpah seranah diri sendiri. dah nak mati kott.

hahaha. bila ingat balik. geram dengan diri sendiri. silly mistake dan rasa macam bodoh sangat. permulaan disember yang macam hampehkan. 

tapi apa yang berlaku semua tu semestinya dengan kehendak dia. dan bermula dengan kesilapan manusiakan. hurm. manusia. manusia sendiri. tutup cerita mandi milo. hantar thesis 22hb. maka dengan itu minta-minta dipermudahkan segala urusan atoo. jumaat ni nak interview boss, then sabtu interview sv. aminnn.

xoxo =D

November 27, 2014

expectation vs reality

#nowlistening: sandaran hati by letto
#mood: fuhh...lega!

selamat siang para pembaca yang jauh dimata, dekat dihati

fuhh..fuhh..lega. alhamdulilahh. settle pun satu process dalam praktikal. tadi baru lepas lecturer kiranya pemantau yang memantau datang ofice kita. lega nya tuhan je yang tahu. bagi tunjuk buku log. tunjuk blog yang kita atoo handle tu. cerita itu. cerita ini. minta sign lecturer. settle. tinggal lagi dalam tiga minggu je. 24hb ni viva. then fully report. kat wasap group kelas atoo lagi la. siap da bincang ada kerja kosong tak? mane-mane tawaran kerja yang lupa share ye geng-geng kesayangan atoo! ok cukup intro. heee


cerita kali ni atoo nak share pasal reality nya tak sama. dah lama dah terfikir bin terpanggil nak tulis pasal ni. expectation ke impian ke ingatkan ke takkan pernah sama dengan kenyataan yang realitinya. kan. kan. kan?


kita start dengan dari sekolah lagi. kalau dulu buku rekod pelajar tu, bukan yang markah rekod bulanan, tapi yang fail coklat tu. mesti ada tulis cita-cita pilihan satu. pilihan dua. dan pilihan tiga. doktor. cikgu. polis. kalau mase tu pengaruh Gerak Khas, polis tu naik no1. hahaha. hobi lagilah. bermain basikal. membaca buku. menonton tv. ni yang cikai la. yang lagi nak gebang yang stok suka mengumpul setem. sempat jugak kumpul satu album setem. realitinya? bhahaha.


habis sekolah biasa, teringin nak jelajah. taknak di takok yang sama kononnya. nak keluar dari rumah dengan harapan dapat lagi ramai kawan. berdikari atas kaki sendiri. dengan expectation yang tinggi, bersemangat jitu. lepas pmr, apply teknik. tub tub dapat. alhamdulillah. dapat tukar sekolah. yeahh! realitinya, baru malam pertama dah nak fikir bila sabtu. bila nak balik rumah. bhahaha.


habis spm lagi syok. masa atoo habis spm ni, rasanya musim cerita Dunia Baru kat tv3. gila obses si Opie tu nak tahu cara dress up bila pergi kelas. berangan kejap dapat kawan-kawan yang superohsem macam tajul, madihah, adif, anizah, darius. kononya kan. berangan dapat lecturer yang miung-miung sikit. hahaha. high expectation sangat ni kan.


realitinya? bhahahaha. sapa yang dah masuk u, jom sembang terus terang. ada yang best dan ada yang sebaliknya. atoo tak layak masok uitm, tapi sipi uitm je mampu. kolej bersekutu uitm. taraa. here i come. tiga tahun. macam macam zone perasaan tiba dan pergi dan datang balik dan pergi hilang terus dah. tapi atoo sangat rindu zaman 3tahun di unikop. #lifefact


habis diploma expectation nak kerja. tapi kerja tahap diploma tak advance kononnya. semua member atoo sambung degree. kita nak jugak. apply sambung degree. dan. alhamdulilah. uitm segamat menerima atoo seadanya. dan high expectation ku sangat menurun bila orang banyak kata negatip pasal uitmsegamat. hutan la. transport susah. jauh. banyak gangguan. macam macam kot, sampai satu tahap nak behenti belajor. realitinya i miss a lot lot about uitmsegamat yaw!


tapi dua tahun tu tak lama. kejap sebenarnya. bila tengok drama kat tv budak uni. memang jauh panggang dari api. jalan keluar masuk kelas sambil pakai handbag sambil pegang buku. sangat drama tv. kalau yang dah kahwin tu, siap laki hantar depan u. laki dia boleh masuk dewan usha bini dia buat. propa la dorang. hahaha.


yang ni pulak case ke2. pergi library expect nak duduk bertentangan dengan student hotsetuf yang berlainan meja. usha dari jauh je. bila dia terpandang pura-pura tengok buku, tulis nota. bila ada chance balik, usha balik. bila dia keluar pintu library, kekonon terbumb together. sori. ambik buku yang jatuh. terus blah. malu. realitinya? sangat-sangat lain. library tu penuh bila esok nak final. tak pun esok ada test beramai-ramai. kan kan kan? realitinya macam ni..


and now im practical. dulu expect, praktikal ni kerja bagus nanti. kalau usha company besar, besar tanggungjawab, besar pengalaman, bergaji lumayan kaw-kaw. pastu dapat kenal ofismate yang hotsetaf, abang-abang sador.. boss hensem. ala-ala praktikal macam acad dalam #ssid? realitinya? kat grop wasap kelas siap dah buat survey. sape yang dapat offer sambung? sape yang taknak sambung? sape yang dah cari kerja lain? kahkahkah. nanti atoo share tips practikal yah..


just expectation never become reality tapi sipi-sipi je mampu. itupun kalau. yang ada tu, sesipi pun lain benaw. semua ni just my #randomtalk. maaf sekiranya terguris mana-mana hati. apa-apa pun yang kita expect tu sebenarnya kalau tak dengan kebenaran Dari-Nya takkan menjadi jugak kan. bersyukur dengan rahmatnya akan buat kita ikhlas dengan hidup kita. dan atoo masih lagi mencari keihklasan yang hilang tu.


selamat membaca.
xoxo =D



RAKYAT JELATA