April 1, 2018

How to start the conversation?

#nowlistening: lonely
#mood: kembali menulis

topik yang terlintas bila atoo terjengah facebook tadi. yalah. jujur bagi tahu, atoo ni bukan kaki "start' enjin. sangat-sangat mencabar bila atoo kena start the conversation. dan sangat-sangat awkward. kira kalau antara dalam group pun, atoo yang akan start dengar-dengar-dengar cerita orang dan mine will be "krik..krik..krikk..". kadang-kadang terpikir jugak kalau masalah serius ni dari diri atoo sendiri. kena bawak jumpa psychiatrist kalau ini serius!

sebenarnya just apa je any topik yang korang bualkan sampai dua tiga jam melepak tu? memang curious. pernah dulu tanya member yang tengah couple, ape je yang korang bualkan bila jumpa keluar pagi balik malam. dia just cakap borak je la apa-apa.. apa-apa tu based on apa sebenarnya? maaflah kalau buat ada yang terasa sebab atoo just menulis apa yang atoo rasa. takde kena-mengena dengan sesiapa pun.

even kalau kita terjumpa, terbump jumpa kawan lama tetiba. the conversation mesti,

"weyh, kau lama tak jumpa..?"
"study mana sekarang.."
"owh dah kerja, kerja mana?..
"baguslah.."

krik..krikk..krik, dan atoo akan end-up, "okaylah, ada orang tunggu dalam kereta..." hahaha

kalau balik kampung jumpa sedara-mara yang memang hanya tiap kali raya jumpa. lagi rare soalan wajib bak interviewee dengan interviewer tau situasinya.

"owh study lagi, study mana sekarang? amik course apa?"
"owh dah habis study, kerja mana sekarang?"
"owh dah kerja la sekarang. dah ada kawan ke belom ni?"

krik..krikk.krikk, dan atoo akan bangun dah pergilah menapak mana-mana yang sepatutnya. mostly, dapur lah. pergi basuh pinggan ke, potong bawang ke, kemas meja ke, makan kuih raya.. pelik kan? even dengan sepupu ke makcik ke pakcik ke, anyone la dalam rumah tu. sampai one day, pernah juga abah sound, "along tu dah kenapa sombong sangat. taknak berbual langsung."

the word, "sombong" kalau kecik dulu sedih jugak la dengar. tapi bila dah besar dan lanjut duapolohan ni, malas nak sentap sendiri. bukan sombong abah, tapi tak tahu nak berbual apa je. lain dengan mak dengan abah. memang peramah. ada saja topik yang boleh dibawak masuk.

kesimpulannya. sekarang atoo bertindak mengikut keadaan. atoo perhatikan dulu, atoo dengarkan dulu conversation dorang pasal apa, atoo cari point nak dikeluarkan, atoo fikirkan dorang akan faham ke tak? then atoo celah. makin berusia ni, makin kena pandai baca situasi. hahaha. kalau tak in jugak, yup, amik handphone, scroll twitter, baca allkpop, koreaboo, tengok vlive bts, supertv... hahaha.


coretan by atoo xoxo =)

No comments:

RAKYAT JELATA